حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دستگیر و به زندان منتقل شده است.

حسین فریدون، برادر حسن روحانی به زندان منتقل شده

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه یکشنبه، ۲۵ تیرماه در نشست خبری خود از بازداشت حسین فریدون خبر داد.

اژه‌ای گفت که فریدون روز گذشته به زندان منتقل شده‌است.

به گفته او، «چندین نوبت در خصوص ایشان تحقیق شد. از افراد مرتبط هم تحقیق شد. برخی افراد بازداشتند و برخی بیرونند. دیروز برای ایشان قرار تامین صادر شده. چون قرار تامین (وثیقه) را ندادند، ایشان به زندان معرفی شده. اگر وثیقه را تامین کنند، آزاد می شوند. بازداشت موقت نیست.»

حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری است. برادر حسن روحانی در تیم مذاکره‌کنندگان پرونده هسته‌ای با قدرت‌های ۱+۵ نیز حضور داشت.

اتهام فساد مالی

محافظه‌کاران و رقبای سیاسی حسن روحانی بارها برادر او را هدف اتهام‌های متفاوتی قرار داده‌اند. ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس و از اعضای کمیته مرگ در اعدام زندانیان سیاسی، و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که هر دو از رقبای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، در زمان رقابت‌ها بارها اتهام فساد مالی به حسین فریدون را تلویحاً در مناظره‌های تلویزیونی تکرار کردند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای بهمن‌ماه سال پیش و  پس از دستگیری «رسول دانیال‌زاده»، یکی از بدهکاران بزرگ بانکی به اتهام فساد مالی از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران گفته بود که «دادسرا مشغول تحقیقات است و ارتباط دانیال‌زاده با آن فرد [حسین فریدون] روشن است». روحانی و فریدون این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

حسین فریدون پیشتر ارتباط با برخی از مفسدان اقتصادی را «خبرسازی برای تحت فشار قرار دادن دولت روحانی» دانسته بود. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز اخبار انتشاریافته در این باره را «اتهام‌افکنی» دانست.

۴۶ نماینده مجلس شورای اسلامی ۱۵ دی ماه گذشته در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواسته بودند که برادرش را به خاطر فساد مالی به قوه قضائیه معرفی کند. اژه‌ای همان زمان از تشکیل پرونده درباره فریدون خبر داد.

فریدون در رابطه با پرونده مشهور به «حقوق‌های نجومی» نیز متهم شده بود.

اتهام رانت تحصیلی

حسین فریدون علاوه بر ارتباط با برخی از مفسدان مالی و اقتصادی به سوء استفاده از رانت ویژه برای تحصیل در مقطع دکترا نیز متهم شده است.

محافظه‌کاران ادعا می‌کنند که حسین فریدون در سال ۱۳۹۳، یک‌سال پس از قدرت‌گرفتن برادر خود از طریق یک نامه از سازمان سنجش آموزش کشور برای تحصیل در رشته دکترای روابط بین‌الملل به دانشگاه شهید بهشتی معرفی شده است.

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، فشارها بر او افزایش یافته است. محافظه‌کاران و حامیان علی خامنه‌ای، رهبر ایران در ماه‌های اخیر بارها به سیاست‌های داخلی و خارجی روحانی تاخته‌اند.


در همین زمینه