سرتيپ يدالله جوانی، رئيس اداره سياسی سپاه پاسداران ايران، محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران را به «حرکت براندازانه» در جريان «فتنه ۸۸» متهم کرد.

مقامات حکومت ايران از اعتراضان پس از انتخابات جنجالی رسايت‌جمهوری سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.

جوانی يکشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۰ در گفت‌وگو با تارنمای ندای انقلاب، خاتمی را از «سردمداران فتنه ۸۸» معرفی کرده که در کنار ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالفان «عليه نظام» ايستاده است.

موسوی و کروبی که به همراه همسرانشان از بهمن ۱۳۸۹ در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند، از سوی حکومت «سران فتنه» خطاب می‌شوند.

یدالله جوانی گفته است: «سپاه پاسداران در برابر هر جريانی که بخواهد انقلاب و نظام را تهديد کند، ايستادگی می‌کند.»

انتقادات عليه محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس ايران شدت يافته است. نهمين دوره انتخابات مجلس ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ در سراسر ايران برگزار می‌شود.

یدالله جوانی: سپاه پاسداران در برابر هر جريانی که بخواهد انقلاب و نظام را تهديد کند، ايستادگی می‌کند

هفته گذشته نيز سرتيپ محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به خبرگزاری مهر گفت: «خاتمی در جريان فتنه امتحان خوبی پس نداد و به‌هرحال جزو همراهان سران فتنه بود و حمايت و پشتيبانی زيادی از آن‌ها کرد و در حال ‌حاضر نيز موضعی مبنی بر برائت از آن حرکت‌ها اتخاذ نکرده است.»

وی شرط ادامه حضور محمد خاتمی را در عرصه سياسی «تغيير در مواضعش» اعلام کرده بود.

اين اظهارات فرمانده سپاه واکنش‌های تند مخالفان و منتقدان حکومت ايران را به‌دنبال داشت.

در يکی از واکنش‌ها به سخنان فرمانده سپاه، محمدرضا خاتمی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در نامه‌ای سرگشاده، رفتار و سخنان سرتيپ محمدعلی جعفری را شبيه «حکومت کودتا» ناميد.

محمدرضا خاتمی در اين نامه به‌شدت از شرطی که فرمانده سپاه برای حضور اصلاح‌طلبان و محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران برای حضور در انتخابات اعلام کرده، انتقاد کرد و افزود: «شما نه قانوناً و نه شرعاً و نه عرفاً و نه مصلحتاً در جايگاهی نيستيد که برای سياسيون خط و نشان بکشيد.»

حجت‌الاسلام حميد رسايی، نماينده اصول‌گرای مجلس ايران نيز به اين سخنان محمدرضا خاتمی واکنش نشان داد و گفت: «سپاه در اين مدت هر وقت منافع انقلاب را در خطر ديده، در برابر دشمن موضع گرفته است.»

به گفته وی «در صدر انقلاب نيز، منافقين همانند حرف‌های اخير محمدرضا خاتمی را مطرح می‌کردند و امروز هم می‌بينيم که همان صحبت‌ها دوباره تکرار می‌شوند که اين مسئله به دليل شباهتی است که حزب منحله مشارکت با منافقين دارد.»