یک مقام ارشد محیط زیست با اشاره به ناکارآمدی بالگردهای نیروهای مسلح ایران برای خاموش‌ کردن آتش در عرصه‌های طبیعی، خرید بالگردهای اختصاصی اطفای حریق را از جمله مطالبات سازمان محیط زیست دانست.

نمونه‌ای از بالگردهای غیر تخصصی ایران برای اطفای حریق عرصه‌های طبیعی

به گفته منوچهر فلاحی معاون یگان حفاظت محیط زیست، بالگردهای فعلی تنها ظرفیت ۳۰۰۰ لیتر آب دارند که این مقدار برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها کافی نیست. این درحالی است که در کشورهای پیشرفته ظرفیت آب بالگردهای مختص اطفای حریق بین ۲۰ هزار یا ۳۰ هزار لیتر است.

او با اشاره به اینکه هماهنگی برای استفاده از بالگردها در زمان آتش‌سوزی زمانبر است، اضافه کرد: «این بالگردها در ارتفاعات بالا پرواز می‌کنند. مناطق کوهستانی قدرت مانور را از آن‌ها می‌گیرد و بر اثر دود ناشی از حریق، خلبان دید کافی ندارد. این شرایط باعث می شود تا تخلیه این میزان آب ناچیز تاثیر چندانی در اطفای حریق نداشته باش.»

از سال گذشته بر اساس توافق سازمان حفاظت زیست و وزارت دفاع، ۱۴ بالگرد در استان‌های مختلف ایران برای اطفای حریق در نظر گرفته شده. اما این بالگردها به طور ویژه برای مقابله با آتش‌سوزی تولید نشده‌اند. افزون بر این، وزارت دفاع و نیروهای مسلح ایران دو سال پیش در تفاهمنامه‌ای با سازمان محیط زیست وعده داده بودند تا برای حفاظت از طبیعت ایران پهپادهایی ویژه تولید کنند.

بنابر آمار رسمی به طور میانگین آتش‌سوزی در ایران سالانه ۳۲۰ میلیارد تومان خسارت مستقیم زیست‌محیطی بر جا می‌گذارد.


در همین زمینه