سودان جنوبی امروز طی يک مراسم رسمی در جوبا، پايتخت اين کشور، با حضور رهبران کشورهای جهان استقلال خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جيمز وانی ايگا، رئيس مجلس سودان جنوبی در برابر هزاران تن از شهروندان متن اعلام استقلال اين کشور را خواند.

رئيس مجلس سودان جنوبی در مراسم امروز گفت: «بدين وسيله، ما نمايندگان دمکراتيک مردم، بر پايه اراده مردم سودان جنوبی و نتايج همه‌پرسی استقلال ملی سودان جنوبی را اعلام می‌کنيم.»

مردم به جدايی سودان جنوبی در همه‌پرسی ماه ژانويه پاسخ مثبت داده بودند.

همه‌پرسی ماه ژانويه پس از مذاکرات بر سر صلح در سال ۲۰۰۵ ميان بخش شمال و جنوب سودان مورد توافق قرار گرفت.

رهبران سودان جنوبی و شمالی همچنان بر سر برخی مسائل حساس در مورد تعيين مرزها و تقسيم منافع، از جمله چگونگی تقسيم سود دو کشور از استخراج نفت، به توافق نرسيده‌اند

سودان جنوبی که اکثريت آن را مسيحيان تشکيل می‌دهند از بخش شمالی که بيشتر آنان مسلمان هستند جدا شده است. اين دو بخش پس از چندين دهه جنگ و خون‌ريزی از يکديگر جدا شدند.

دومين جنگ داخلی ميان شمال و جنوب سودان از ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ به درازا کشيد و دست‌کم دو ميليون نفر جان خود را در آن از دست دادند.

پائولينو لوکودو، اسقف اعظم کاتوليک نيز در مراسم امروز با حمايت ازهمکاری ميان «ملت‌های همسايه» گفت: «امروز همه کسانی را که در طول سال‌های طولانی جنگ از ما پشتيبانی کردند به‌خاطر می‌آوريم و آنان را دعا می‌کنيم.»

لحظاتی بعد او در مراسم سوگند سالوا کی‌ير به‌عنوان نخستين رئيس جمهور سودان جنوبی، شرکت کرد.
دولت خارطوم در شمال، چند ساعت پيش از آن که استقلال سودان جنوبی به‌شکل رسمی اعلام شود، نخستين کشوری بود که استقلال اين کشور را به‌رسميت شناخت.

با اين حال صاحب‌نظران معتقدند چنين برخوردی نگرانی از آينده دو کشور را بر طرف نمی‌سازد. رهبران دو کشور همچنان بر سر برخی مسائل حساس در مورد تعيين مرزها و تقسيم منافع، از جمله چگونگی تقسيم سود دو کشور از استخراج نفت، به توافق نرسيده‌اند.

در حال حاضر در خيابان‌های جوبا، پايتخت جديد سودان جنوبی مردم به جشن و پايکوبی مشغول‌اند. از شب گذشته مردم با در دست داشتن پرچم‌های تازه اين کشور به خيابان‌ها آمده بودند و به شادی پرداختند.

سودان صد و نود و سومين کشور جهان به‌شمار می‌رود.