در کانال تلگرام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فیلم کوتاهی منتشر شده با عنوان «سرنوشت بنی‌صدر» برای یادآوری پیامدهای تأکید بر اصالت رأی مردم که ممکن است به برگزاری جلسه عدم کفایت در مجلس شورای اسلامی و عزل رئیس جمهوری منتخب به صلاحدید ولی فقیه بینجامد.

علی خامنه‌ای و حسن روحانی: ولایت آسمانی و مشروعیت زمینی

علی خامنه‌ای شامگاه ۲۲ خرداد ضیافت افطاری برگزار کرد که سران قوا و گروهی از کارگزاران بلندپایه نظام را هم به این ضیافت دعوت کرده بود. رهبر جمهوری اسلامی در این ضیافت پرپیامد، از «تفسیرهای غلط از رأی مردم» و «تلاش برای تقسیم کردن مردم» و «دو قطبی کردن» جامعه انتقاد کرده و این اقدامات را به رفتار نخستین رئیس جمهوری ایران، ابوالحسن بنی‌صدر تشبیه کرده بود. بعد از این ضیافت بود که اختلاف بین خامنه‌ای و روحانی بر سر اینکه حاکم کیست و حاکم را چه کسی انتخاب می‌کند – مردم یا خدا – اوج گرفت، تا بدان حد که سپاه پاسداران هم روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای به بگومگو بین رهبر و رئیس جمهوری اسلامی ورود کرد و بر تبعیتش از رهبر صحه گذاشت.

فیلم «سرنوشت بنی‌صدر» در کانال رهبر جمهوری اسلامی صبح پنجشنبه ۱ تیر منتشر شده و در خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه و ولایتمداران بازنشر شده است. در این فیلم کوتاه، علی خامنه‌ای در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که برای رأی‌گیری درباره عدم کفایت ابوالحسن بنی‌صدر از ۲۰ تا ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ برگزار شد، در سخنانی دلایلش برای عدم کفایت نخستین رئیس جمهوری ایران را برمی‌شمرد. یکی از این دلایل دو قطبی کردن جامعه است:

«مشتعل کردن آتش اختلافات داخلی و با طرح مسائلی که در فارغ‌ترین اوقات نیز از یک فرد مسئول، ناروا و غیر مقبول است، منشأ یک سلسله اختلافات میان مردم و پیدایش جو اختلاف و کدورت» شده است.

 نمای بعدی به ۳۶ سال بعد بازمی‌شود: علی خامنه‌ای در ضیافت افطاری ۲۲ خرداد در جمع سران قوا و گروهی از کارگزاران بلندپایه نظام می‌گوید:

«کشور را دو قطبی نباید کرد. مردم را به دو دسته نباید تقسیم کرد. آن حالتی که در سال ۵۹ متأسفانه از ناحیه رئیس جمهور آن روز اتفاق افتاد که مردم را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم کرده بودند که چیز خطرناکی‌ست.»

نمای بعدی باز به ۳۶ سال قبل، به خرداد ۱۳۶۰ بازمی‌گردد. خامنه‌ای را در مجلس شورای اسلامی می‌بینیم که به پایان نطق خود رسیده است:

«اینجانب، آقای بنی‌صدر، رئیس جمهور را دارای کفایت سیاسی برای اشغال پست خطیر ریاست جمهوری نمی‌دانم.»

آیا قرار است تاریخ تکرار شود؟

در روزهای گذشته نظرات حسن روحانی درباره اهمیت رأی مردم در انتخاب حاکم در جامعه اسلامی واکنش ولایتمداران را برانگیخته است. فیلم «سرنوشت بنی‌صدر»، یک روز بعد از انتشار دومین اطلاعیه سپاه پرده دیگری از اختلاف بین رهبر و رئیس جمهوری را به نمایش می‌گذارد.

روحانی می‌گوید اگر حاکم بخواهد حکومت کند باید دستش باز باشد و این ممکن نیست جز با رأی مردم. او همچنین با اشاره به واقعه غدیر خم می‌گوید برای حکومت تنها ولایت کافی نیست، بلکه به رأی مردم هم نیاز است. او از آیت‌الله خمینی هم مثال آورده که به اعتقاد او پیش از انقلاب مرجع و ولی فقیه بود، اما تنها با وقوع انقلاب ۵۷ و با حمایت مردم موفق شد حکومت کند.

محمد تقی مصباح، ناصر مکارم شیرازی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و خبرگان رهبری به سخنان روحانی واکنش نشان داده‌اند. عده‌ای او را به کفرگویی و عده‌ای او را حتی به توطئه و خیانت متهم کرده‌اند.

در همین زمینه: