معاون آسیا وزارت امور خارجه گفته با توجه به اینکه حق‌آبه ایران بر روی «هریررود» تعریف نشده، این کشور در صدد است تا کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل دهد.

ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، شنبه ۲۱ اسفند در گفت‌وگو با ایسنا گفت که ایران و افغانستان به صورت دائمی بر سر مسائل آبی تالاب «هامون»، رود «هیرمند» و رودخانه «هریررود» با یک دیگر گفت‌وگو می‌کنند.

به گفته این مقام ارشد وزارت خارجه، در حال حاضر اولویت ایران تمرکز بر سر مسئله «هریررود» است. علاوه بر این ایران با جمع‌آوری اسناد در حال تشکیل کارگروهی در این زمینه است.

خرداد ماه امسال افتتاح سد سلما که از «هریررود» تغذیه می‌‎شود بر نگرانی‌ها از سرنوشت این رودخانه افزود. سد سلما افغانستان در بالادست سد دوستی ایران قرار دارد که بخش عمده‌ای از آب مشهد را تأمین می‌کند.

دو رودخانه بزرگ هریرود و هیرمند از رشته‌کوه‌های مرتفع افغانستان سرچشمه می‌گیرند و در مسیر خود به سوی ایران می‌آیند. در سال‌های اخیر دولت افغانستان به سامان دادن منابع آبی این کشور پرداخته. همین امر باعث بروز نگرانی در بین مقام‌های ایرانی درباره تأمین منابع آب شیرین شمال شرق این کشور شده‌است. در حال حاضر بحران بر سر آب از جدی‌‌ترین مسائل مابین ایران و افغانستان به شمار می‌آید.

او در این مصاحبه که به بررسی کارنامه این معاونت وزارت خارجه اختصاص داشت، گفت «درباره تالاب هامون و مسائل محیط زیستی این منطقه از طریق معصومه ابتکار و سازمان حفاظت از محیط زیست در حال مذاکره با طرف‌های افغانستانی هستیم.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به زودی برای  دیدار با مقام‌های افعانستان به کابل خواهد رفت.