سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفته کمیته تعیین رهبر در حال بررسی افراد صاحب صلاحیت برای این جایگاه است جایگاه است.

در سال‌های گذشته وظیفه تعیین جانشین احتمالی خامنه‌ای که بر عهده کمیسیون ۱۰۷- ۱۰۹ مجلس خبرگان بود به کمیته‌ای سه نفره واگذار شد که خود رهبر کنونی پیشنهاد تشکیلش را داده بود.

احمد خاتمی شنبه چهاردهم اسفند، در نشست خبری پیش از تشکیل دومین جلسه پنجمین مجلس خبرگان گفت: «این طور نیست که مجلس خبرگان رهبری در روز مبادا و فقط در وقت بحران بخواهد در مورد رهبری آینده تصمیم بگیرد. کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده اما هیچ کس از کار این کمیته و اسامی مطرح در آن خبری ندارد، حتی خود من از این موضوع خبر ندارم و حتی به دنبال آن نرفتم که این مطالب محرمانه را بدانم.»

به گفته این عضو مجلس خبرگان در کمیسیون ۱۰۷- ۱۰۹ مجلس خبرگان کمیته‌ای در حال بررسی رهبر آینده است.

تاکنون اعلام نشده که چه کسانی عضو این کمیته هستند.

احمد خاتمی در نشست امروز خود تشکیل کمیته تعیین رهبر را پیشنهاد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر کنونی ایران دانست.

در سال‌های گذشته وظیفه تعیین جانشین احتمالی خامنه‌ای که بر عهده کمیسیون ۱۰۷- ۱۰۹ مجلس خبرگان بود به کمیته‌ای سه نفره واگذار شد که خود رهبر کنونی پیشنهاد تشکیلش را داده است.

بر اساس ماده ۵۰ «آیین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری»، بررسی شرایط و صفات و صلاحیت رهبر آینده در شرح وظایف کمیسیون ۱۰۷- ۱۰۹ مجلس خبرگان است. این کمیسیون پس از انتخاب گزینه‌هاب مطلوب موظف است این افراد را جهت رأی‌گیری به مجلس خبرگان معرفی کند. در حال حاضر ریاست کمیسیون ۱۰۷- ۱۰۹ مجلس خبرگان بر عهده محمد دانش‌زاده قمی (معروف به آیت‌الله مومن) است.

احمد خاتمی همچنین درباره احتمال اطلاع رهبر ایران از گزینه‌های جانشینی خود گفت: «اگر رهبری معظم انقلاب بخواهند اسامی این افراد در اختیارشان قرار خواهد گرفت».

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان در پاسخ به خبرنگان درباره احتمال «نفوذ» در مجموعه‌های زیر نظر رهبر ایران نیز پاسخ داد که برای بررسی این موضوع، یکی از جلسات کمیسیون سیاسی این مجلس با حضور کارشناسان امنیتی برگزار شده است. پروژه نفوذ را نخستین بار آیت‌الله خامنه‌ای مطرح کرد و نسبت به «تلاش دشمن برای نفوذ در ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز نظام» هشدار داد و از اطلاعات سپاه خواست که این حوزه را «رصد و با آن برخورد کند».

احمد خاتمی دیماه امسال نیز گفته بود تاکنون مجلس خبرگان هفت جلسه برگزار کرده که پنج جلسه آن به تعیین جانشینی برای علی خامنه‌ای اختصاص داشته است.

رهبر ایران اکنون ۷۷ سال دارد. پس از آخرین عمل جراحی آیت‌الله خامنه‌ای و گمانه‌زنی‌ها درباره سلامت او، انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد.

اجلاس آتی مجلس خبرگان ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه سال جاری برگزار می‎شود.

بیشتر بخوانید