در حالی که دبیر جشنواده فیلم فجر اعلام کرده بود که فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری به دلیل مسائل ممیزی مورد بررسی قرار نگرفته و در میان فیلمهای حاضر در بخش رقابتی سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر نخواهد بود، کیانوش عیاری گفته که به هیچ عنوان به رای هیات انتخاب جشنواره اعتراض ندارد و اعتقاد دارد رد شدن فیلم «کاناپه» از سوی هیات انتخاب جشنواره، کاملا طبیعی و قابل پیشبینی بوده است.
کیانوش عیاری در گفتوگو با سایت سینماسینما درباره حضور نداشتن فیلم «کاناپه» در بخش مسابقه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر گفته: «من از ابتدا میدانستم که این فیلم برای بخش جایزه انتخاب نخواهد شد، زیرا بازیگران خانم ما در این فیلم روسری به سر ندارند، در «کاناپه» شش بازیگر خانم ایفای نقش کردهاند که همه آنها موهایشان را با نمره چهار کوتاه کردند. تمام سکانسهای فیلم این خانمها با کلاه گیس هستند و پوشش خاصی ندارند.»
او گفته از ابتدا برایش روشن بود و میدانست که این فیلم را کنار میگذارند و با این علم فیلم را ساخته است.
عیاری گفته که هیچ اعتراضی به این موضوع ندارد بلکه منتظر است آنها به او اعتراض کنند که چرا بازیگران خانم را بدون روسری جلوی دوربین فرستاده است.
کارگردان فیلم «کاناپه» اضافه کرد: «زحماتی که کشیدهام برایم اهمیتی ندارد. این تصمیم را گرفته بودم و پای آن خواهم ایستاد دیگر هیچ فیلم سینمایی نمیسازم که خانمها در آن روسری به سر داشته باشند چه در خلوت خودشان چه در مقابل محارم این کار را نخواهم کرد.»
او در مورد اینکه امکان ایجاد تغییر در این وضعیت وجود دارد یا نه، گفته است: «باید صبر کنیم ببینیم اتفاقات جدیدی رخ میدهد یا خیر. البته موهای این دوستان تراشیده شده تا کلاه گیسها به صورت مشهود مشخص باشد که موی خانمهای بازیگر نیست.»
او پیشتر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نگران نیست که بابت استفاده از کلاه گیس اذیتش کنند، گفته بود: «واقع گرایی من را به این جا رسانده. دیگر توانش را ندارم. از آبدارچی پروژه هم خجالت می کشیدم که دارم پرستارهای دهه پنجاه را با مقنعه تصویر میکنم.»
اقای عیاری خیلی نگران نباشید
سه روز مانده به انتصابات 96 جمهوری اسلامی سقوط میکند
از دست این دژخیمان ازاد خواهیم شد
فقط یکم تحمل کن
محمد جواد / 07 January 2017
من مثل شادی اکثر علاقه مندان سینما و تلویزیون و محصولات نمایشیف معتقدم، اینها در اصل وظیفه سرگرمی دارند. سینما علاوه برجنبه هنری،ب ایست خرج خودش را دربیاورد و در نتیجه باید ویژگی جذابیت و سرگرم کننده هم داشته باشد. رگه هایی از اخلاق و انسانیت و هدف تعالی بخشی، اما نبایست حالت زننده و ازاردهنده باری مخاطب داشته باشد و موجب احسسا اهانت به شعورش شود! در کل سینما نبادی شعاری و پندگو باشد و حرافی کند! ولی اصل همان سرگرم کنندگی و اینکه یک تجارت است. شاید سنما را یک تجارت هنری-انسانی-اخلاقی داسنت و از این دیدگاه بسیار الگو می تواند برای تجارت جهان باشد که می شود تاجر بود و هم بااخلاق و معنوی و تعالی بخش!
باورپذیری، یکی از ابزارهای جذاب شدن محصول سینمایی است. باورپذیری می بایست از همان عناصر واقعی استفاده کند. خواهر و برادر و زن و شوهر در خانه دیگر پوشش حجاب ندارند! چه اجباری و چه اختیاری!
در جمهوری اسلامی ایران، از سال ها پیش خود صداو سیما، راه حل این مشکل پیش پا گذاشته است. در سریال یوسف پیامبر، زنان از گلاه گیس استفاده کردند. این حداقل کاری است که می شود کرد.
روان / 08 January 2017
کیانوش عیاری به جد یکی از بهترین کارگردانان ایرانه. البته از نظر بنده بهترین
امیر / 08 January 2017
اینکه اولین نفری که جلوی چنین رویه غلط و غیر طبیعی ای(هر چند دیر) ایستاده عیاری کارگردان به شدت رئالیست ایرانیه عجیب نیست . من همیشه وقتی دقت ایشان در بازسازی جزیی ترین چیزها رو می دیدم از خودم می پرسیدم چطور با حجاب کنار اومده! و واقعا پرستارهای مقنعه به سر سریال روزگار قریب خیلی زننده و مضحک بودند.الان هم در سریال آبکی و پر از تحریف معمای شاه سر ملکه و شاهزاده مقنعه کردند و رویش تاج گذاشتند : )
ftm / 09 January 2017
خیلی خوبه که یه نفر پیدا شد و این مسخره بازی رو توی سینما به چالش کشید ، شجاعت کیانوش عیاری قابل تحسینه
آرش / 09 January 2017