حزب مؤتلفه، نامزد نهایی‌اش برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران را معرفی کرد: مصطفی میرسلیم، وزیر ارشاد اسلامی در دولت دوم هاشمی رفسنجانی. در همان حال، هاشمی رفسنجانی در گفت‌و گویی که روزنامه شرق با او انجام داده، اعلام کرده که به گمان او در مقابل روحانی، هیچیک از نامزدهای اصول‌گرایان بختی در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ندارند.

مصطفی میرسلیم، نامزد مؤتلفه برای انتخابات ۹۶
مصطفی میرسلیم، نامزد مؤتلفه برای انتخابات ۹۶

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در اجلاس سراسری قدیمی‌ترین حزب اصول‌گرای ایران که در مشهد برگزار شد اعلام کرد که مصطفی میرسلیم کاندیدای نهایی حزب مؤتلفه اسلامی در انتخابات ۹۶ است.

مصطفی میرسلیم و اسدالله بادامچیان دو گزینه حزب مٰوتلفه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده بودند.

محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی که از حمایت جبهه پایداری به رهبری محمد تقی مصباح برخوردار است، از دیگر نامزدان اصول‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اند. جبهه یکتا که از گروهی از مقامات دولت پیشین محمود احمدی‌نژاد تشکیل شده نیز نامزدهایی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کرده‌ است: رستم قاسمی و حمیدرضا حاجی‌بابایی، دو کاندیدای اصلی این تشکل. قاسمی وزیر نفت و حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی‌‌نژاد بودند.

از میان این اشخاص، قالیباف اعلام کرده که تنها در شرایطی که اصول‌گرایان «تمام و کمال و یکصدا» از او حمایت کنند، وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی می‌شود.

محسن رضایی و غلام‌علی حداد عادل که در انتخابات ریاست جمهوری پیشین با حسن روحانی رقابت می‌کردند، این بار پا پس کشیده‌اند و از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ انصراف داده‌اند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی مؤتلفه گفته بود که پس از مشورت و رایزنی با جناح‌های دیگر اصول‌گرایان در ایران، نامزد نهایی‌اش را اوایل دی معرفی می‌کند.

هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق اعلام کرده است که به نظر او هیچیک از نامزدهای اصول‌گرا بختی در رقابت با حسن روحانی ندارند:  «در بین اصولگراها و تندروها کسی را نمی‌بینیم که بتواند در مقابل آقای روحانی بایستد، حتی اگر همه جمع شوند، باز در اقلیت هستند.»

با این‌حال در میان گروهی از اصلاح‌طلبان این نگرانی وجود دارد که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ رد صلاحیت شود. هاشمی رفسنجانی در این‌باره به شرق گفته است: «احتمال رد صلاحیت آقای روحانی بعید است. خود آنها هم یک مقدار روشن‌تر شده‌اند. به نظرم این اتفاقات نمی‌افتد. سیاست‌های کلی انتخابات هم که به‌تازگي منتشر شد، دست هرکس را که بخواهد قانون را نادیده بگیرد، می‌بندد. به نظر می‌رسد آقای روحانی ماندنی است.»

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.


انتخابات ریاست جمهوری ۹۶