سخنگوی دولت ایران نحوه پوشش مسئله حقوق‌های نجومی را اغراق‌آمیز توصیف کرد و آن را حاصل مناقشات سیاسی خواند.

نوبخت از محدودماندن بحث حقوق‌های نجومی به دولت انتقاد کرد
نوبخت از محدودماندن بحث حقوق‌های نجومی به دولت انتقاد کرد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدباقر نوبخت شنبه ۲۷ آذرماه در پاسخ به پرسش‌ها درباره حقوق‌های نامتعارف مدیران دولتی توضیح داد که در بودجه سال ۱۳۹۶ تمام حقوق‌ها در سامانه الکترونیک دولت مشخص می‌شود و دستگاه‌های دولتی حساب‌های شفاف در خزانه‌داری کل خواهند داشت. بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی او، کمتر از نیم‌درصد مدیران دولتی سرتاسر ایران از حقوق بالای ۲۰ میلیون‌تومان در ماه برخوردار بوده‌اند که جز دو تن، دیگران مبالغ گرفته‌شده بالاتر از حد مجاز دولتی را بازپس داده‌اند.

در سال جاری، اسنادی از فیش‌های حقوقی مدیران بیمه مرکزی و دریافت پاداش‌های چند میلیون تومانی اعضای هیئت بانک‌های رفاه، صادرات، ملت، سینا، خاورمیانه، اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی و همچنین شرکت فرابورس و شرکت بورس انرژی منتشر شد.

در پی این افشاگری‌ها حسن روحانی از اسحاق جهانگیری، معاون اول خود خواست تا همه موارد تخلف و هرگونه سوء استفاده در زمینه حقوق و پاداش‌های پرداختی به مدیران شناسایی شده و وجوهی که به ناحق پرداخت شده مسترد شوند و مدیران متخلف نیز عزل شوند.

سخنگوی دولت ایران شنبه ۲۷ آذر توضیح داد که در میان بیش از ۹۳ هزار مدیر دولتی تنها ۳۹۷ تن دستمزدی بالاتر از ۲۰ میلیون تومان داشته‌اند و هشدار داد که این مسئله نباید تحت تأثیر اختلاف‌های سیاسی قرار بگیرد. بر اساس گفته‌های نوبخت، ۱۴ مدیر دولتی طبق ضوابط از رقم‌های بالای دستمزد برخوردار بودند و ۳۹۷ مدیر دولتی دارای حقوق بیش از ۲۰ میلیون‌تومان در ماه، بر اساس نظر دادستانی دیوان محاسبات اداری مجرم نیستند.

او با تأکید بر اینکه مسئله برای دولت «روشن» است، با طعمی کنایه‌آمیز گفت که «شاید عده‌ای بخواهند این ۳۹۷ نفر را در شهر بچرخانند و ۳۹۷ چوبه دار برپا کنند»

نوبخت همچنین با انتقاد از اینکه بحث حقوق‌های نجومی به دولت محدود مانده، گفت: «ممکن است به اندازه تمام کارمندان قوه مجریه عدد اعلام شود و علیه همه شکایت شود، ولی ما هم عدد و رقم حقوق دیگران را داریم.»

پیش از این محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ایران گفته بود که دستگاه اجرایی باید مدیرانی را که فیش حقوقی «نجومی» دارند پیش از آن‌که با آن‌ها برخورد قضایی شود، برکنار کند.


در همین زمینه