بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در یک پیام ویدیویی از تسلطش بر شهر جنگ‌زده حلب به عنوان «آزادی حلب» یاد کرد و آن را یک «لحظه تاریخی» خواند.

اسد در این پیام ویدیوئی گفت:

«آنچه که امروز در حلب اتفاق افتاد، در تاریخ ثبت می‌شود. بعد از این حادثه دیگر جهان مانند سابق نخواهد بود.»

بر اساس نخستین برآوردها، در مجموع ۱۵ هزار نفر از شورشیان و اعضای خانواده‌شان می‌بایست از شرق حلب به تدریج خارج شوند
بر اساس نخستین برآوردها، در مجموع ۱۵ هزار نفر از شورشیان و اعضای خانواده‌شان می‌بایست از شرق حلب به تدریج خارج شوند

در این میان مجروحان نیز به تدریج از شرق حلب که تا پیش از این تحت کنترل شورشیان بود تخلیه می‌شوند. تلویزیون دولتی سوریه پنجشنبه ۱۵ دسامبر تصاویری را از تخلیه شورشیان پخش می‌کرد. در این تصاویر ستونی از آمبولانس‌ها هم مشاهده می‌شد که در حال تخلیه مجروحان بودند.

ارتش سوریه و ناظران بین‌المللی گزارش داده‌اند که تاکنون چند صد نفر از ساکنان شرق حلب تخلیه شده‌اند. انتظار می‌رود که تخلیه بخش‌های شرقی حلب از شورشیان به درازا بکشد. روسیه سلامت آن‌ها را تضمین کرده و سربازان روسی از اتوبوس‌های حامل شورشیان محافظت می‌کنند.

شبکه تلویزیونی المیدان، از رسانه‌های نزدیک به حکومت سوریه، تصاویری هم از ستون آمبولانس‌های صلیب سرخ جهانی و هلال احمر سوریه منتشر کرده است. این آمبولانس‌ها از شرق به غرب حلب می‌رفتند.

در نخستین ساعات روز در مجموع ۹۵۱ نفر از شورشیان و خانواده‌هایشان زیر نظر سربازان روسیه از شهر خارج شدند. یک سوم این اشخاص شبه‌نظامیانی بودند که بر اساس توافق آتش‌بس اجازه پیدا کرده‌اند با سلاح‌های سبک شهر را ترک کنند.

بر اساس نخستین برآوردها، در مجموع ۱۵ هزار نفر از شورشیان و اعضای خانواده‌شان می‌بایست از شرق حلب به تدریج خارج شوند. آن‌ها به استان ادلیب در جنوب غربی حلب منتقل می‌شوند. بخش‌های وسیعی از ادلیب همچنان تحت کنترل شورشیان قرار دارد.

سازمان ملل برآورد کرده است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مخالفان اسد به استان ادلیب منتقل شوند.

سازمان ملل اعلام کرده است که با ترکیه در حال مذاکره است با این هدف که برای رانده‌شدگان و آوارگان، اردوگاه تأسیس کند.

یکی از اندک روزنامه‌نگاران مستقل که در حلب حضور دارد به خبرگزاری آلمان گفته است که تخلیه شرق حلب از شورشیان و مجروحان به خوبی انجام می‌شود و در مجموع سازمان یافته است.

در شرق حلب همچنان هزاران نفر از مردم جنگ‌زده در خانه‌های ویران یا نیمه‌ویران زندگی می‌کنند. آب، غذا و دارو کمیاب است و به دلیل قطع برق و نبود سوخت کافی، مردم از سرما هم رنج می‌برند.

شهردار شرق حلب در اجلاس سران کشورهای اتحادیه اروپا که پنجشنبه ۱۵ دسامبر در بروکسل برگزار شد از کشورهای اروپایی خواست ناظرانی را به حلب اعزام کنند. بریتا حاجی حسن، شهردار شرق حلب گفت: «دست‌کم جان ۵۰ هزار نفر از ساکنان حلب در خطر است. احتمال قتل عام آن‌ها وجود دارد.»

سران کشورهای اروپایی قصد دارند در قطع‌نامه پایانی اجلاس بروکسل حکومت بشار اسد را محکوم کنند. بریتا حاجی حسن هم در پایان اجلاس سخنرانی خواهد کرد.


در همین زمینه