کشورهای صادرکننده نفت غیراوپک با طرح اوپک برای کاهش تولید نفت موافقت کردند.

توافق تاریخی اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها در وین

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران (شانا)، اجلاس مشترک سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با صادرکنندگان غیرعضو بعدازظهر شنبه ۱۰ دسامبر/۲۰ آذر با موفقیت به پایان رسید. در این اجلاس که در وین برگزار شد، غیراوپکی‌ها با طرح اوپک برای کاهش تولید نفت و عرضه آن به بازارهای جهانی موافقت کردند.

پیش از این، ۱۳ کشور عضو اوپک ۱۰ آذرماه در وین توافق کرده‌بودند تا برای افزایش قیمت نفت، تولید روزانه این سازمان را یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند. عربستان سعودی با پذیرفتن کاهش حدود ۵۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه خود، بیشترین سهم را در این کاهش تولید برعهده گرفت. با این حال، اجرایی‌شدن توافق اوپک و اثرگذاری آن به توافق کشورهای غیرعضو وابسته بود.

گزارش‌ها از این حکایت می‌کرد که عربستان شرط کاهش تولید خود را مشارکت ایران (عضو اوپک) و روسیه (که عضو اوپک نیست) در این کاهش قرار داده‌بود.

با این حال، اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت در حالی برای کاهش تولید روزانه به توافق دست یافتند که به ایران اجازه دادند تا میانگین تولید روزانه‌اش را تا ۳ میلیون و ۷۴۷ بشکه افزایش دهد. روسیه اما تولید نفت خود را بر اساس توافق جدید کاهش خواهد داد.

در نشست شنبه، ۲۰ آذر کشورهای غیراوپکی پذیرفتند تا مجموعاً ۵۶۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود بکاهند.

بنابراین، در مجموع از عرضه نفت به بازارهای جهانی یک میلیون و ۷۶۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاسته خواهد شد. این میزان از کاهش نفت باعث شد تا توافق امروز در وین، توافقی «تاریخی» نام بگیرد.

بر اساس گمانه‌زنی‌های کارشناسان، قیمت نفت اکنون در بازار جهانی می‌تواند تا بشکه‌ای بیش از ۶۰ دلار افزایش یابد. هم‌اکنون قیمت هر بشکه نفت خام اوپک در بازار جهانی کمی بیشتر از ۵۰ دلار آمریکا است.


در همین زمینه