شورای نگهبان خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایران آماده می‌کند. احمد جنتی، محمد یزدی و ابراهیم یونسی از اشخاصی‌اند که بر انتخابات نظارت دارند.

محمد یزدی، احمد جنتی، سیامک‌ ره‌پیک و ابراهیم رئیسی
محمد یزدی، احمد جنتی، سیامک‌ ره‌پیک و ابراهیم رئیسی

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، شورای نگهبان در جلسه چهارشنبه ۱۷ آذر خود اعضای هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را انتخاب کرد.

این اشخاص عبارت‌اند از:

احمد جنتی، محمد یزدی، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، عباسعلی کدخدایی، سیامک ره‌پیک و ابراهیم رئیسی.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس خبرگان رهبری است. او در پنجمین دوره انتخابات مجلس در حوزه تهران که در۷ اسفند سال گذشته برگزار شد، از میان ۱۶ نماینده تهران با یک میلیون و ۳۲۱ هزار و ۱۳۰ رأی نفر شانزدهم شد.

محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات خبرگان رهبری در سال ۱۳۹۴ رأی نیاورد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از راه نیافتن او به مجلس خبرگان ناخشنود بود و فقدان او را «مایه خسارت» دانست.

ابراهیم رئیسی یکی از دست‌اندرکاران اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ فعلاْ متولی آستان قدس رضوی‌ست. محسن اسماعیلی، از شاگردان علی خامنه‌ای، رپیس دانشکده حقوق و تنها عضو غیر معمم مجلس خبرگان رهبری‌ست.

سیامک ره‌پیک مدتی رئیس پژوهشگاه مطالعات راهبردی بود که از زیرمجموعه‌های وزارت اطلاعات است و اکنون معاون اجرایی امور انتخابات در مجلس خبرگان است.

محمد رضا علیزاده یک حقوق‌دان و با سابقه‌ترین عضو شورای نگهبان است. عباسعلی کدخدایی هم سخنگوی این شوراست.

شورای نگهبان و انتخابات در ایران

اصول ۱۱۸ و ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی مسئولیت‏ نظارت‏ بر انتخابات‏ ریاست‏‌جمهوری‏ را به‌ عهده‏ شورای‏ نگهبان‏ گذاشته. عامل نظارت هم همانطور که از نامشان پیداست «هیأت‌های نظارت» است.

شورای نگهبان بارها متهم شده که انگیزه‌های سیاسی را در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی دخالت داده است. در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، در سال ۱۳۸۸ چند عضو شورای نگهبان با صراحت از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده بودند.

در ماه‌های گذشته نیز موضوع اختیارات شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات چالش‌برانگیز بوده است. از سویی مجلس دهم دو بار طرح کاهش اختیارات شورای نگهبان را تصویب و از سوی دیگر شورای نگهبان هر بار آن را رد کرده است. بر اساس طرح نمایندگان مجلس، پس از اعلام درستی انتخابات مجلس در یک حوزه انتخابیه از سوی شورای نگهبان، این شورا نمی‌تواند صلاحیت فردی که در این حوزه انتخاب شده است را رد کند و یا آرای او را باطل کند. شورای نگهبان در مخالفت می‌گوید قانون این حق را به شورا داده است. رهبر جمهوری اسلامی هم در این میان از نظر شورای نگهبان پشتیبانی کرده است.

خرداد ۹۶ مصادف شده با ماه رمضان. به همین جهت وزارت کشور به شورای نگهبان پیشنهاد داده بود که انتخابات ریاست جمهوری زودتر برگزار شود. شورای نگهبان تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ۲۹ ادیبهشت ۹۶ تعیین کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۹۶ به شکل الکترونیکی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: