در پنجمین روز جشنواره فیلم برلین، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی و «اسب تورین» ساخته بلا تار، کارگردان مجارستانی به نمایش گذاشته می‌شوند. 

به گزارش بخش فرهنگی رادیو زمانه، در پنجمین روز جشنواره فیلم برلین، سرانجام فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در بخش رقابتی جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

پیش از این اصغر فرهادی با فیلم «درباره الی» در پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین شرکت کرده بود و در آن سال خرس نقره‌‌ای را از آن خود کرد. به این جهت این امید و انتظار وجود دارد که اصغر فرهادی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» در برلیناله ۲۰۱۱ هم موفقیت‌هایی برای سینمای ایران به‌دست آورد و با دست خالی به خانه برنگردد.

«جدایی نادر از سیمین» هم مانند «درباره الی» به سویه‌های پنهان در رفتار انسان‌ها می‌پردازد.

سیمین و همسرش نادر قصد دارند از ایران به کشور دیگری مهاجرت کنند. مقدمات سفر فراهم شده که نادر ناگهان تردید می‌کند و به‌دلیل پدرش که به بیماری آلزایمر مبتلاست از مهاجرت صرف‌نظر می‌کند.

کار این زن و شوهر به جدایی می‌کشد، سیمین از دادگاه خانواده تقاضای طلاق می‌کند و وقتی که با تقاضای او موافقت نمی شود، به خانه پدرش برمی‌گردد.

تنها فرزند آن‌ها، ترمه اما تصمیم می‌گیرد پیش پدرش بماند. نادر که به‌دلیل گرفتاری‌های زندگی روزانه از عهده پرستاری پدر به‌تنهایی برنمی‌آید، زنی به‌نام راضیه را به پرستاری از پدرش می‌گمارد. راضیه باردار است و به خانواده‌اش اطلاع نداده که در نزد نادر کار می‌کند.

یک روز که نادر به خانه برمی‌گردد، می‌بیند راضیه پدرش را به میز طناب‌پیچ کرده و پی کاری از خانه بیرون رفته است. وقتی راضیه برمی‌گردد، نادر او را به‌سختی مجازات می‌کند. اما هم‌زمان تصوری که دخترش، ترمه از او در ذهن دارد کاملاً ویران می‌شود.
 

«جدایی نادر از سیمین» در شصت و یکمين جشنواره فیلم برلین با «حاشیه صدا» ساخته جی سی چندُر و «بخشش پول» ساخته جاشوا مارستن از آمریکا، انیمیشن سه‌بعدی «داستان‌های شب» به کارگردانی میشل اوسلو از فرانسه، «دنیای اسرارآمیز» ساخته رودریگو مورنو تولید مشترک آرژانتین، آلمان و اروگوئه، «اسب تورین» ساخته بلا تار تولید مشترک مجارستان، فرانسه، آلمان و سوییس، «جایزه» به کارگردانی پولا مارکوویچ تولید مشترک مکزیک، فرانسه، لهستان و آلمان و «بیا ببار، بیا بتاب» ساخته لی یون- کی از جمهوری کره رقابت می‌کند.
 

در پنجمین روز از جشنواره فیلم برلین، فیلم «اسب تورین» ساخته بلا تار هم به نمایش گذاشته می‌شود.

 ۳ ژانویه ۱۸۸۹ نیچه از خانه‌اش در خیابان کارمو آلبرت.، شماره شش بیرون می‌آید که می‌بیند یک درشکه‌چی با شلاق به جان اسبش افتاده است.

نیچه از دیدن این صحنه آن‌قدر متأثر می‌شود که دست در گردن اسب می‌اندازد و می‌گرید.

صاحب‌خانه به‌زحمت او را به خانه برمی‌گرداند و نیچه دو روز از غم نه می‌تواند غذا بخورد و نه با کسی صحبت کند.

این داستان آشناست. بلا تار، کارگردان مجارستانی اما در این فیلم داستان روایت‌نشده درشکه‌چی را پس از این ماجرا روایت می‌کند.

این فیلم که از قلمرو سینمای مؤلف می‌آید، امضای کارگردان را پای خود دارد: نماهای طولانی، حرکت کند دوربین، تصاویر سیاه و سفید و دیالوگ‌های بسیار موجز و کوتاه.

فیلم‌هایی از اینگمار برگمن، همراه با فیلم‌هایی از آلمان، اسپانیا، رومانی، کانادا و همچنین فیلمی از کارگردان کرد، آرین عنان ارسلان که در بخش فیلم کوتاه شرکت داده شده، از دیگر فیلم‌های پنجمین روز جشنواره فیلم برلین‌اند.
 

در چهارمین روز جشنواره فیلم برلین فیلم «بادکنک سفید» از جعفر پناهی در بخش ویژه نسل‌ها به نمایش درآمد و علاوه بر فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی از سینمای اسپانیا، ترکیه و آلمان، در بخش «گفت‌و‌گو» فیلمی از شیبویا مینورو، کارگردان سینمای کلاسیک ژاپن معرفی ‌شد.

جشنواره فیلم برلین تا بیستم فوریه ادامه دارد و یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان است. برخلاف جشنواره فیلم کن و ونیز، فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی و سیاسی در مرکز توجه برلیناله قرار دارد.

جشنواره فیلم برلین در رادیو زمانه:

– در بخش خبر:

چهارمین روز جشنواره فیلم برلین

سومین روز جشنواره فیلم برلین

پیام جعفر پناهی به جشنواره فیلم برلین

گشایش جشنواره فیلم برلین

در بخش فرهنگ:

تروریست ها، سپهر عاطفی، حسام میثاقی

بی‌باک، ساخته برادران کوهن، فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم برلین