شگفتی در گامبیا: یحیی جامع، رئیس جمهوری این کشور در پی شکست در انتخابات پس از سال‌ها از قدرت کنار رفت. او در جریان رقابت‌های انتخاباتی اپوزیسیون را تهدید به مرگ کرد و فعالان حقوق بشر را اهریمنی خواند. جامع مطمئن بود که برای یک دوره پنج ساله دیگر زمام را در دست خواهد داشت.

یحیی جامع یک بار در دوم دسامبر ۲۰۰۶ / ۱۱ آذر ۱۳۸۵ به ایران رفت و با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز ملاقات کرد
یحیی جامع یک بار در دوم دسامبر ۲۰۰۶ / ۱۱ آذر ۱۳۸۵ به ایران رفت و با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز ملاقات کرد

کمیسیون انتخابات گامبیا اعلام کرد که یحیی جامع پس از ۲۲ سال حکومت شکست خود را پذیرفت. رقیب او از اپوزیسیون آداما بارو نام دارد. بارو پس از پیروزی گفت مردم گامبیا پس از سال‌ها برای جابه‌جایی قدرت‌ آماده‌اند.

بر اساس نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری گامبیا نماینده اپوزیسیون از ۵۳ حوزه انتخاباتی موفق شد در ۲۸ حوزه پیروز شود. طرفداران آداما بارو پس از اعلام نتایج به‌رغم حضور نیروهای امنیتی دست به رقص و پایکوبی زدند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر چنین برآورد کرده بود که هیچ بختی برای برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه وجود ندارد زیرا احزاب مخالف مرعوب و روزنامه‌نگاران سرکوب شده بودند و از نیروهای امنیتی برای دستیابی به اهداف سیاسی استفاده می‌شد. دست‌کم ۹۰ نفر از مخالفان بازداشت و ۳۰ نفر از آن‌ها به زندان‌های طولانی مدت محکوم شده بودند. در روز انتخابات نیز تلفن‌ها و اینترنت قطع بود.

یحیی جامع در رقابت‌های انتخاباتی، اپوزیسیون را به «دفن کردن‌شان زیر خاک» تهدید کرده بود. او همچنین گفته بود همجنسگرایان را با دستان خود گردن خواهد زد و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و سازمان‌ عفو بین‌الملل را به «دَرَک» واصل خواهد کرد.

وقتی از او درباره مرگ یکی از مخالفان در زندان پرسیده شد ، پاسخ داد: «مسئله در کجاست؟ مردم یا در زندان می‌میرند و یا در حین بازجویی. این موضوعی کاملاً رایج است.»

یحیی جامع در سال ۱۹۹۴ با یک کودتا بر سر کار آمد و در انتخابات سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ تأیید شد. او در سال ۲۰۰۲ محدودیت دوران ریاست جمهوری در قانون اساسی را کنار گذاشت و در انتخابات بعدی نیز پیروز بیرون آمد. در حالی که از نگاه منتقدان انتخابات در گامبیا با تقلب همراه بوده است.

جامع حکومت خود را اسلامی می‌دانست و حتی دستور حجاب اجباری را برای کارمندان دولتی زن صادر کرده بود.

روابط جمهوری اسلامی و گامبیا نیز در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد گسترش یافت و قراردادهایی بین دو کشور امضا شد. یحیی جامع یک بار در دوم دسامبر ۲۰۰۶ / ۱۱ آذر ۱۳۸۵ به ایران رفت و با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز ملاقات کرد. یک بار نیز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۰۹ / یکم آذر ۱۳۸۸ به گامبیا سفر کرد. پس افشای ارسال سلاح از سوی ایران به نیجریه، گامبیا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

گامبیا در غرب آفریقا واقع است و ۹۰ درصد مردم آن مسلمان هستند. این کشور در سال ۱۹۶۵ از بریتانیا استقلال یافت.