رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفته که ایران در سال‌های گذشته در منطقه حلب سوریه صنعت موشکی داشته و موشک‌هایی تولید کرده است که در جنگ ۳۳روزه علیه اسرائیل به کار گرفته شده‌اند.

bagheri

محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح صبح روز ۲۰ آبان در مراسمی برای بزرگداشت پنجمین سال کشته شدن حسن طهرانی‌مقدم، یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی سپاه، با اشاره به سابقه فعالیت‌های او در به کارگیری موشک‌ در جنگ ایران و عراق گفته که سوری‌ها در زمان جنگ برای دادن موشک به ایران «فخر می‌فروختند و سخت‌گیری می‌کردند.»

باقری گفته که سوری‌ها به ایران می‌گفتند: «انبارهای ما نگهبان روسی دارد و نمی‌توانیم موشک بدهیم. لیبی هم می‌گفت کجا را باید بزنیم و کجا را نزنیم.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه گفته است: «اما همین سوریه به جایی رسیده که در سال‌های گذشته ایران در منطقه حلب صنعت موشکی برای سوریه ساخته و در جنگ ۳۳روزه علیه اسرائیل به کار رفته است.»

باقری با اشاره به فعالیت‌های طهرانی‌مقدم برای طراحی موشک شهاب ۳ گفته که «امروز با تلاش‌هایی که شده ایران در زمینه موشکی خیلی جلوتر از زمان طهرانی‌مقدم است.»

او گفته که اقتدار موشکی پایه‌گذاری شده از سوی طهرانی‌مقدم قابل قیاس با گذشته و حتی قابل قیاس با سال گذشته هم نیست: «حرکت آن‌قدر پرشتاب و سرعتی است که همه جهان کفر جمع شدند و چندین سیستم‌ ضدموشکی تولید کردند و نام‌های دهن پرکن گذاشتند، اما نتوانستند بر سرعت، قدرت، دقت و فراگیری موشک‌های ما غلبه کنند.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین گفته که توان موشکی ایران به جایی رسیده که «دشمنان نمی‌توانند تصمیم به تجاوز بگیرند.»

او با اشاره به اینکه نیروهای مسلح در امور سیاسی دخالت نمی‌کنند از مسئولان و مقامات خواسته اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر ایران را پیاده کنند: «مگر تولید دان مرغ و کنجاله یا چیزهای شبیه به آن سخت‌تر از تولید موشک زمین به زمین است که جوانان ما آن را ساخته‌اند؟»

باقری با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در زمان تبلیغات انتخاباتی هم گفته است: «آن فردی که تازه به قدرت رسیده حرف‌های بزرگ‌تر از دهانش زده و در موقع تبلیغاتش شکر زیادی خورده است. ما به او می‌گوییم بگذار از راه برسی، از فرمانده نیروی دریایی و فرماندهان آن روز بپرس که نیروهایت روی قایق‌ها به چه روزی افتادند.»

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک تجمع انتخاباتی گفته بود: «ملوانان نیروی دریایی آمریکا در حسرت یک فرصت برای تعامل با کشتی‌های تهاجمی ایران هستند.»

او همچنین گفته بود هر اقدام «بی‌ادبانه» ایران در قبال کشتی‌های آمریکایی را با شدیدترین اقدام پاسخ خواهد داد و قایق‌های ایرانی را غرق خواهد کرد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح همچنین گفته که در پنج سال گذشته «کارهای بسیار عظیمی در شمال غرب کشور انجام شده» و درگیری‌هایی با «دشمنان» صورت گرفته است: «دو حزب ورشکسته بعد از سال‌ها شروع به عملیات کردند و تلفاتی هم دادند و حالا اعلام می‌کنند که به کار سیاسی برمی‌گردند.»

آخرین بار مهرماه گذشته، قاسم جاسمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از کشته شدن ۱۲ عضو پژاک در استان کرمانشاه خبر داده بود.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، نیروهای تیپ انصار‌الرسول سپاه پاسداران نبی اکرم با این اعضای پژاک درگیر شدند. در این درگیری سه تن از نیروهای سپاه نیز کشته شدند.

پژاک، شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک شناخته می‌شود و از جمله گروه‌های مسلح چپ‌گرا در کردستان است. بیش‌تر فعالیت این گروه در مرز بین ایران، عراق و ترکیه است.

سپاه خرداد ماه گذشته پس از مدت‌ها با یک تیم پنج نفره پژاک در سردشت درگیر شده بود.

در سال گذشته اما سپاه پاسداران در منطقه غرب ایران بیشتر با حزب دمکرات کردستان ایران درگیر شده است.