دو دی جی به نامهای آرش و انوش در تهران پارتیهای شبانه برگزار میکنند. آنها یک آرزو دارند: در خارج از ایران در آزادی و بدون واهمه از بگیر و ببندهای نیروی انتظامی موسیقیشان را عرضه کنند.
مستند «ایران پرهیاهو» ساخته سوزانه رگینا مویرز، فیلمساز آلمانی که به مدت یک سال با این دو هنرمند ایرانی زندگی و آنها را همراهی کرده است، روایتی به دست میدهد از تلاش هنرمندان موسیقی زیر زمینی ایران برای رسمیت پیدا کردن.
آرش و انوش در تهران زندگی میکنند و موسیقیشان را در منزل با لپتاپ تولید میکنند. دولت حسن روحانی بر سر کار آمده. آنها اما به رغم وعده گشایش فضای فرهنگی برای آلبومشان مجوز دریافت نمیکنند. تلاششان برای فروش غیر قانونی آلبومشان هم به جایی نمیرسد. آنها ناگزیر، مهمانیهایی در خارج از شهر، در بیابانهای برهوت اطراف تهران برگزار میکنند. نیروی انتظامی اما آنها را بازداشت میکند.
آرش و انوش به این نتیچه رسیدهاند که در ایران موسیقی تکنو آیندهای ندارد. پس تصمیم میگیرند که به طور غیر قانونی از ایران خارج شوند. در این میان یک روز، به طور غیر منتظرهای از آنها دعوت میشود که در جشنواره موسیقی تکنو در زوریخ شرکت کنند. ویزای مدتداری دریافت میکنند و برای شرکت در این جشنواره به سوئیس سفر میکنند. فصل تازهای در زندگی آنها آغاز میشود. آیا در سوئیس تقاضای پناهندگی بکنند یا به ایران بازگردند؟
مستند «ایران پرهیاهو» به تازگی در برخی از کشورهای اروپایی از جمله در آلمان اکران شده است.
آزاده پژمان، منتقد سینمایی میگوید:
«موضوع فیلم به خودی خود جالب است و نشان میدهد که هنرمندان ایرانی برای دور زدن وزارت ارشاد چه ابتکارهایی به خرج میدهند. اما اینکه عدهای از هنرمندان ایرانی فعالیت زیرزمینی دارند، حرف تازهای نیست.»
پیش از این بهمن قبادی درباره هنرمندن موسیقی زیرزمینی در ایران فیلم «کسی از گربههای ایرانی خبر نداره» را ساخته بود. این فیلم که در سال ۱۳۸۸ برای تخستین بار در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، جایزه ویژه این بخش را به دست آورد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. «ایران پرهیاهو» شکل تخفیفیافته این فیلم است که به جای آنکه بر روی موسیقی زیر زمینی ایران متمرکز باشد، بر روی دو دی دی جی ایرانی و محدودیتها و موانعی که بر سر راه آنها قرار دارد تمرکز کرده است.
آزاده پژمان میگوید:
«این مستند تا حدی صحنهسازی کرده و تلاش کرده از اسطوره رهایی دستمایههایی بسازد. در یک طرف یک حکومت سرکوبگر قرار دارد و در طرف دیگر غرب به عنوان مهد آزادی. ایجاد چنین تقابلهایی چندان نوآورانه نیست.»
«ایران پرهیاهو» تاکنون در چند جشنواره سینمایی از جمله در جشنواره فیلم مستند مونیخ و در جشنواره فیلم سیدنی به نمایش درآمده است. منتقدان دوستی و صمیمت آرش و انوش و سادگی آنها و اعتقادشان به موسیقی را ستودهاند.
پیش از این فیلم آواز «بدون سرزمین» ساخته آیت نجفی درباره دشواری ها و مشکلات تک خوانی زنان در ایران در آلمان به نمایش درآمده بود و مورد استقبال منتقدان واقع شده بود.
بیشتر بخوانید: