جنگنده‌های ائتلاف به جای مواضع دولت اسلامی، نیروهای دولتی سوریه را هدف گرفته‌اند. روسیه می‌خواهد شورای امنیت برای روشن شدن شائبه حمایت آمریکا از داعش، نشستی اضطراری تشکیل دهد. دستکم ۶۲ نظامی سوری کشته و بیش از یکصد نفر مجروح شده‌اند.

syria

تلویزیون دولتی سوریه شامگاه شنبه (۱۷ سپتامبر/۲۷ شهریور) خبر داد که در شرق این کشور، جنگنده‌های تحت رهبری آمریکا نیروهای اسد را بمباران کرده‌اند. حمله در نزدیکی پایگاه نظامی دیرالزور صورت گرفت.

وزارت دفاع روسیه با اتکاء به اطلاعات فرماندهی محلی ارتش سوریه، از کشته شدن ۶۲ سرباز دولتی و جراحت ۱۰۰ نفر دیگر خبر داد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) نیز به نقل از منابع خود در نزدیکی فرودگاه، تعداد کشته شدگان را ۸۰ نفر اعلام کرد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت دو جنگنده اف – ۱۶ و دو هواپیما از نوع آ – ۱۰ از عراق به حریم هوایی سوریه پرواز کرده‌ بودند. ایگور کوناشنکوف ملیت خلبان‌های این هواپیماها را اعلام نکرد اما آنها را متعلق به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش دانست.

هم‌زمان، یک مقام نظامی آمریکا اذعان کرد که جنگنده‌های ائتلاف سهوا مواضع نیروهای دولتی سوریه را نشانه رفته‌اند. این مقام گفت تصور آنها این بوده که مواضع داعش را هدف می‌گیرند و ارتش روسیه نیز پیش‌تر از ماموریت آنها آگاه شده بود. ارتش آمریکا می‌گوید عملیات بمباران بلافاصله پس از آن که روس‌ها خبر دادند که مواضع سوری‌ها هدف گرفته شده، قطع شد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت حمله ولو سهوی، نشانگر این است که آمریکا برای مقابله با تروریست‌های داعش در همکاری و هماهنگی لازم با روسیه قرار ندارد.

پایگاه نظامی اطراف دیرالزور  از مدت‌ها قبل در محاصره نیروهای داعش بود. خبرگزاری دولتی سانا گفته که پس از حمله، داعش توانست در عملیاتی زمینی، ارتفاعات استراتژیک مشرف به فرودگاه را تصرف کند.

در این میان، ارتش سوریه اتهام سنگینی را متوجه آمریکا کرده و می‌گوید این حمله ثابت می‌کند که آمریکا از داعش و سایر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

این حمله در پنجمین روز از آتش‌بس مورد توافق روسیه و ‌آمریکا روی داد. آتش‌بسی که از  ۱۲ سپتامبر مقارن با عید قربان آغاز شد و قرار بود تا ۲۱ سپتامبر ادامه یابد اما گروه‌های متخاصم یکدیگر را به نقض مکرر ‌آن متهم کرده‌اند.

ساعاتی پس از آن که فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، حمله اشتباهی به پایگاه دیرالزور را پذیرفت، روسیه خواهان رسیدگی به موضع آمریکا در قبال داعش در شورای امنیت شد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، مسکو از واشنگتن می‌خواهد توضیحات کافی و روشن در باره چگونگی این عملیات بدهد تا معلوم شود خطایی روی داده یا منظور، پشتیبانی از داعش بوده است. ماریا ساخارووا افزود با حمله روز شنبه به مواضع نظامیان سوری، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که کاخ سفید حامی داعش است.