چهار ماه قبل، انتشار فیلمی از سخنان نادر قاضی‌پور نماینده مجلس نهم و منتخب مردم ارومیه در مجلس دهم که حاوی گفته‌های توهین آمیز به خصوص نسبت به زنان بود، واکنش‌هایی در میان فعالان مدنی و فعالان حقوق زنان برانگیخت.

شکایت نمایندگان زن مجلس نهم از نماینده ارومیه روز دوشنبه به دادستانی کل کشور تحویل شده و نسخه‌ای هم به کمیسیون اصل ۹۰، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و رئیس مجلس ارسال شده است.

507318_361-650x400

نادر قاضی پور در سخنان خود به زبان ترکی، زنان را با کره الاغ مقایسه کرده بود: «مملکت را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که هر روباه، بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا (مجلس). مجلس جای کره الاغ نیست. مجلس جای بچه ها نیست جای کره الاغ ها نیست جای زنان نیست. جای مردان است. [زنان را] می‌فرستیدشان [مجلس] سرشان بلا بیاورند آبرویتان برود.»

او از جمله گفته: «مجلس جای سوسول بازی نیست! مردها را به مجلس بفرستید که حداقل کاری هم نکند، آن یکی کار را بتواند بکند!»

در واکنش به این گفته‌ها فراکسیون زنان مجلس نهم از این نماینده شکایت کردند و به سازمان بازرسی کل کشور، دادسرای کارکنان و کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس فرستادند.

اکنون خبر رسیده که تعدادی از نمایندگان زن مجلس نهم که از نادر قاضی‌پور به دلیل توهین به زنان، به دادسرای عمومی و انقلاب تهران شکایت کرده‌ بودند، اواسط هفته جاری در شعبه ۱۵ بازپرسی حاضر شدند و  علت حضور خود در دادسرا را پیگیری شکایت از نماینده ارومیه اعلام کردند.

سکینه عمرانی نماینده مجلس نهم از حضور خود به همراه تعدادی از زنان مجلس نهم در دادسرای کارکنان خبر داده و گفته است: «از اسفندماه سال گذشته که شاهد اظهارات نماینده مردم ارومیه علیه زنان بودیم، شکایت خود را به نهادهای مختلف ارائه دادیم. متاسفانه در اواسط تیرماه سال جاری بود که این شکایت به دادسرا ارجاع شد که تاخیر ۴ ماهه هم داشت.»

او گفته: «روز سه شنبه ۱۷ شهریور در دادسرا حاضر شدیم و پیرامون شکایت خود از نماینده ارومیه مدارک را ارائه دادیم: شامل کلیپ سخنرانی، کپی از صحبت‌های ایشان و پرینت برخی از روزنامه‌ها که اظهارات توهین آمیز این نماینده درباره زنان را منتشر کرده بودند.»

عمرانی گفته است که بر این اساس پرونده شکایت از نماینده مردم در دادسرا در جریان است و در مرحله بعد آقای قاضی‌زاده به دادسرا احضار خواهد شد.

با اینکه پس از جنجال به وجود آمده بر سر اظهارات قاضی بور برخی از نمایندگان مرد تلاش کردند با وساطت مانع ارسال شکات زنان شوند، قاطمه رهبر، نماینده مجلس نهم این وساطت‌ها را نپذیرفته و گفته: «قاضی‌پور از روزی که مطلع شد برای شکایت از وی امضا جمع می‌کنیم، برای عذرخواهی پیش ما آمد و گفت که منظورش نمایندگان زن اصولگرای مجالس هفتم، هشتم و نهم نبوده و مخاطبش برخی افراد در حوزه انتخابیه بوده است.»

رهبر گفته: «مطالب منتشر شده از او به همراه فایل صوتی‌اش کاملا واضح است و قاضی‌پور باید در همان سطح که سخنانش در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب یافته است، جبران مافات، تکذیب و عذرخواهی کند.»

با این حال برخی از نمایندگان مجلس نهم مانند زهره طبیب‌زاده نوری و لاله افتخاری از شکایت خود صرف نظر کرده‌ند.