در مراسم یادبود قربانیان حمله به شهر نیس که مقامات دولتی نیز در آن حضور داشتند، شرکت‌کنندگان به نشانه اعتراض به عملکرد دولت در حفظ امنیت شهروندان در برابر تروریسم، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه را هو کردند اما مأموران امدادگر و آتش‌نشان را مورد تشویق قرار دادند.

مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه در مراسم یادبود قربانیان حمله به شهر نیس
مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه در مراسم یادبود قربانیان حمله به شهر نیس

به‌گزارش رسانه‌های فرانسه، مراسم یادبود قربانیان حمله به شهر نیس دوشنبه ۱۸ ژوئیه / ۲۸ تیر در سراسر کشور فرانسه برگزار شد و مردم به یاد کشته‌شدگان یک دقیقه سکوت کردند.

در مراسمی که در بلوار اصلی شهر نیس، محل حادثه پنج‌شنبه گذشته برگزار شد هزاران نفر شرکت کردند و مانوئل والس به‌عنوان نماینده دولت فرانسه از سوی گروهی از حاضران قبل و بعد از مراسم هو شد.

اپوزیسیون، دولت فرانسه را متهم می‌کند که برای حفظ جان شهروندان در برابر تروریسم عملکرد مثبتی نداشته است.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه شامگاه یکشنبه در یک گفت‌گوی تلویزیونی با شبکه «تی‌اف ـ ۱» فرانسه گفت از زمان حمله تروریستی به دفتر نشریه طنز شارلی ابدو تا کنون دولت کار چندانی در این زمینه انجام نداده است.

برخلاف این اظهارنظر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در جلسه کابینه امنیتی از «تعهد به کرامت و حقیقت» سخن گفت. برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه نیز با اشاره به تصویب چندین قانون جدید و تدابیر تازه در زمینه مبارزه با تروریسم گفت: «شماری از بازیگران سیاسی به دوران عزاداری احترام نمی‌گذارند.»

پنج‌شنبه شب ۱۴ ژوئیه / ۲۴ تیرماه محمد لهویج بوهلال، مرد تونسی‌تبار ۳۱ ساله با یک کامیون به جمعیتی که برای جشن روز ملی فرانسه در نیس جمع شده بودند حمله کرد. در این حمله دست‌کم ۸۴  نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

روز شنبه ۱۶ ژوئیه / ۲۶ تیر گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت حمله نیس را برعهده گرفت.

با این حال هنوز مقامات فرانسوی در پی انگیزه‌های حمد بوهلال از این اقدام خونبار هستند.

برنار کازنوو در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آر‌تی‌ال فرانسه گفت اکنون باید تحقیق کرد که چه ارتباطاتی بین عامل کشتار نیس و شبکه تروریستی داعش وجود داشته است.

تا کنون شش مظنون به همکاری با این اقدام، دستگیر شده‌اند. یک نفر نیز که بازداشت شده بود به‌گفته مقامات قضائی فرانسه آزاد شده است.

بیشتر بخوانید: