در پی انتشار مصاحبه سرتیپ خسرو عروج، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران با خبرگزاری‌ مهر و انتقاد او از جنبش حماس، روابط عمومی کل سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اظهارات او را تکذیب و حماس را در خط مقدم مبارزه با اسرائیل دانست.

خسرو عروج، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران
خسرو عروج، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران

به‌گزارش سپاه نیوز، روابط عمومی کل سپاه در بیانیه‌ای با تکذیب سخنان خسرو عروج حرکت جنبش حماس در فلسطین را «مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و تاریخی» دانسته و گفته است این گروه «در خط مقدم مقاومت و مبارزه ضد صهیونیستی» است و می‌تواند آرمان‌های فلسطین را تأمین کند.

خسرو عروج شنبه ۱۹ تیرماه در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر با انتقاد از حماس گفته بود: «ما فکر می‌کردیم که حماس پرچم مبارزه را بلند کرده تا اسرائیل را از بین ببرد، اما حالا می‌بینیم حرف‌های دیگری می‌زنند.»

او افزوده بود: «شما امروز می‌بینید گروه مبارزی مثل حماس و فتح در جلساتی می‌نشینند و با آن‌هایی که ارتش‌های اسلامی بدلی را پشتیبانی کرده، مثل ترکیه و عربستان مذاکره می‌کنند. این کشورها در تمام سطوح با اسرائیل همکاری می‌کنند.»

این مقام مسئول سپاه پاسداران با بیان این‌که «کسی حق ندارد با ظالم سر یک سفره بنشیند»، رویکرد حماس را برخلاف توصیه‌های آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران دانسته بود.

روابط عمومی کل سپاه ضمن ارج گذاشتن بر نقش حماس در جنگ‌های مختلف با اسرائیل در بیانیه خود آورده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواضع و دیدگاه‌های خود را در قالب بیانیه‌های رسمی یا توسط فرمانده کل، نماینده ولی فقیه و روابط عمومی این نهاد اعلام می‌کند و سایر اظهارنظرها پیرامون مسائل مختلف را دیدگاه‌های شخصی و غیررسمی می‌داند.»

اختلاف جمهوری اسلامی و گروه حماس از چند سال پیش آغاز شد. حماس در جنگ سوریه ابتدا بی‌طرف بود و سپس از بشار اسد انتقاد کرد در حالی که ایران از ابتدا از رژیم اسد حمایت می‌کرد. این گروه همچنین در سال‌های گذشته بر سر کمک‌های مالی ایران با جمهوری اسلامی اختلاف پیدا کرد که این اختلاف‌ها موجب شد تا رهبران حماس به ترکیه و عربستان سعودی نزدیک شوند.

با نزدیکی اخیر ترکیه و اسرائیل به یکدیگر حزب‌الله لبنان نیز نقش میانجی را میان حماس و ایران بازی کرد. به‌تازگی هیئتی از سوی حماس ابتدا به جنوب لبنان رفت و با حزب‌الله گفت‌وگو کرد و سپس برای مذاکره به ایران سفر کرد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان نیز گفت: «درست است که ما با برخی گروه‌های مقاومت فلسطین بر سر سوریه اختلاف پیدا کردیم، اما نه بر آن‌ها فشار وارد کردیم، نه به مشاجره پرداختیم و نه تقاضا کردیم که رویکرد خود را تغییر دهند… ما در مبارزه با اسرائیل هیچ اختلافی با آن‌ها نداریم، در کمک به مردم و مقاومت فلسطین هیچ اختلافی نداریم.»

بیشتر بخوانید: