مقامات ایران به گزارش جدید بان کی مون درباره آزمایش‌های موشکی ایران و اظهارات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این باره واکنش نشان دادند. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این اظهارات را «زمینه چینی» برای «توطئه» علیه ایران دانست.

aliakbar salehi
عکس از آرشیو – صالحی اظهارات بان کی مون و مرکل درباره برنامه موشکی ایران را «توطئه» دانست

صالحی، شنبه ۱۹ تیر به خبرگزاری صدا و سیمای ایران گفت با توجه به هم‌زمانی اظهارات مرکل و دبیرکل سازمان ملل، «احساس» می‌کند «اتفاقاتی» در حال روی دادن است و اضافه می‌کند که «باید گوش به زنگ باشیم».

صالحی همچنین می‌گوید: «البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است».

نگرانی از تنش‌فزایی

دبیرکل سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود به شورای امنیت درباره اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ایران که جمعه هشتم ژوئیه/ ۱۸ تیر منتشر شد، به آزمایش‌های موشکی ایران اشاره کرد و آن را موجب افزایش تنش در خاورمیانه دانست.

ایران در واکنش به این گزارش، آن را «غیرواقعی» دانست و گفت که انجام آزمایش‌های موشکی هیچ‌گونه مغایرتی با مفاد توافق‌نامه هسته‌ای ایران ندارد.

صدر اعظم آلمان پنجشنبه هفتم ژوئیه/ ۱۷ تیر در پارلمان این کشور گفت که آزمایش‌های موشکی ایران برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. بر اساس این قطعنامه محدودیت انجام فعالیت‌های موشکی ایران تا هشت سال دیگر ادامه دارد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این اظهارات مرکل را «غیرسازنده» خواند و گفت که ایران «با تمام قوت» به برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد.

مرکل همچنین بر اساس گزارش سازمان اطلاعات این کشور گفته بود که ایران در تلاش است تا به تکنولوژی هسته‌ای دست یابد و سیستم ضد موشکی مستقردر رومانی و طرح استقرار این سیستم در لهستان در واکنش به برنامه موشکی ایران صورت گرفته است.

صالحی در این باره گفت: «ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد خرید غیررسمی انجام دهد. ما این همه زحمت کشیدیم و برجام را به اینجا رساندیم که یک کانال خرید هم داشته باشیم و خرید را هم از این کانال انجام دهیم اکنون چگونه ممکن است خودمان را به دردسر بیندازیم؟»

ایران از پس از آغاز اجرای توافق‌نامه‌ هسته‌ای این کشور با گروه ۱+۵، چندین بار رزمایش‌ موشکی برگزار کرده است و در هر یک از آن‌ها موشک‌های بالستیک و سلاح‌های جدیدی را به آزمایش گذاشته است.

مقامات ایران می‌گویند توسعه برنامه موشکی این کشور به توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ربطی ندارد.

بیشتر بخوانید: