پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) خراسان‌ جنوبی از پرونده‌ای خبر داده که در آن مردی برای گرفتن انتقام از همسرش که مهریه خود را به اجرا گذاشته، عکس‌های خصوصی او را در اینستاگرام منتشر کرده است.

khosoosi

انتشار عکس‌های خصوصی افراد با توجه به فضای اجتماعی و سیاسی حاکم بر ایران، به ابزاری برای ضربه زدن و گرفتن انتقام تبدیل شده است.

یکی از آخرین نمونه‌های این جریان مینو خالقی، نماینده منتخب مردم اصفهان است که به دلیل انتشار عکس‌های خصوصی‌اش در فضای مجازی، شورای نگهبان پس از برگزاری انتخابات، او را رد صلاحیت کرد.

بیشتر بخوانید: مینو خالقی برای توضیح درباره انتشار عکس‌هایش به دادسرا دعوت شد

دیگر قربانی انتشار عکس‌های خصوصی در ماه‌های اخیر هم سوشا مکانی‌ است که انتشار عکس‌های خصوصی‌اش باعث صدور حکم جلب و بازداشت موقتش در زندان اوین شد.

منتشر کردن فیلم‌ها و عکس‌های خصوصی افراد و به‌خصوص شخصیت‌های معروف و ستاره‌ها در همه جا رواج دارد اما آن‌چه در ایران اتفاق می‌افتد، انتشار فیلم‌ها و عکس‌هایی‌ست که تنها به دلیل محدودیت‌های اجتماعی حاکم ایجاد مشکل و دردسر می‌کنند.

بر اساس گزارش پلیس، مردی که عکس‌های همسرش را منتشر کرده نیز قصد داشته است تا با زدن اتهام به او، بر مراحل طلاق و جدایی‌شان تاثیر بگذارد.

غلامرضا حسینی، رییس پلیس فتای خراسان‌ جنوبی، در شرح این ماجرا به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که مردی ۳۵ ساله با مراجعه به پلیس فتا مدعی شده، به دلیل این‌که با همسرش اختلاف داشته، او مهریه‌اش را به اجرا گذاشته و مرد برای مدتی به زندان افتاده، اما بعد متوجه شده که “همسر قانونی‌اش” که هنوز حکم طلاقی برایش صادر نشده، عکس‌های خصوصی و نامتعارف خود را دراینستاگرام به نمایش گذاشته و خود را فردی مجرد معرفی کرده است.

با طرح این شکایت، “مهندسان اداره مبارزه با جرائم رایانه‌ای”، تحقیقات سایبری خود را آغاز کرده‌اند و با جمع‌آوری مستندات به این نتیجه رسیده‌اند که صفحه ایجاد شده در اینستاگرام را خود شاکی راه‌ انداخته و عکس‌های همسرش را در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته است.

به دنبال ارائه نتیجه تحقیقات، این مرد اعتراف کرده است که چون به دلیل نپرداختن مهریه به زندان افتاده، همان موقع کینه زن در دلش بیشتر شده و وقتی از زندان مرخصی گرفته، صفحه‌ای در اینستاگرام ایجاد کرده تا از این طریق او هم حرفی برای گفتن در دادگاه داشته باشد.

این در حالی است که افشای اطلاعات‌ خصوصی هم بر اساس قوانین ایران جرم است. قانون‌ مجازات ‌اسلامی، در ماده ۷۴۵ افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌ نقدی و تا دو سال حبس در نظر گرفته است.

موضوع حریم خصوصی در قوانین ایران از جمله موضوعات مناقشه‌برانگیزی است که اطلاعات دقیق حقوقی درباره‌ آن در میان مردم وجود ندارد و از سوی دیگر، دنیای جدید و تکنولوژی، نقض آن و پاره‌ کردن پرده‌های حریم شخصی افراد را آسان‌تر کرده‌اند.

بر اساس اصل بیست و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی، «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.»