به دنبال شکایت‌های چند باره دولت حسن روحانی از روزنامه کیهان، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول موسسه کیهان و سردبیر این روزنامه که منصوب رهبر جمهوری اسلامی است، در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر و تفهیم اتهام شد.

حسین شریعتمداری

روزنامه کیهان، امروز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه، خبر داد که یکی از شاکیان این روزنامه، وزیر دادگستری دولت، مصطفی پور‌محمدی است.

پورمحمدی با اشاره به چند مورد از نوشته‌های منتشر شده در روزنامه کیهان که در آن‌ها «به برخی از اقدامات دولت حمله شده»، این روزنامه را به «نشر اکاذیب به قصد اضرار» متهم کرده است. یکی از موارد مطرح شده، «حمایت مقام‌های دولت حسن روحانی از لیست امید در انتخابات اسفند ۹۴» است که پورمحمدی آن را نشر اکاذیب دانسته است.

در طول ماه‌های گذشته، دولت چندین شکایت‌ علیه روزنامه کیهان طرح کرده بود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان از این شکایت برای پاسخگویی به منظور آگاهی دادن بیش‌تر به افکار عمومی استقبال کرده است. او اما با حضور در دادگاه گفته است که چون ماه رمضان است و او هم روزه دارد، امکان پاسخ دادن به سوالات را ندارد و بعد از ماه رمضان پاسخگو خواهد بود. این عذر او پذیرفته شده است.


از جمله اظهارنظرهای مدیر مسئول کیهان:

حسین شریعتمداری: آمریکا را هلو کرده‌اند، ایران را لولو


بیش از ۲۰ سال است که حسین شریعتمداری عهده‌دار مدیریت موسسه و روزنامه کیهان است. او از چهره‌های شاخص اصولگرا و از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی‌ست و بسیاری معتقدند که مواضعش در موضوعات مختلف، بسیار نزدیک به مواضع علی خامنه‌ای‌ست.

خامنه‌ای و “جواهر تک تیرانداز”، حسین شریعتمداری

از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری ایران و روی کار آمدن دولتی که “اعتدال و امید” نام گرفته است و به‌خصوص در جریان مذاکرات هسته‌ای، روزنامه کیهان انتقادهای تندی را علیه این دولت، وزیران و مسئولان آن مطرح کرده و می‌کند و یکی از پایگاه‌های اصلی منتقدان دولت به شمار می‌رود.

با توجه به این انتقادها و از آنجا که حدود آزادی بیان در ایران تنگ و محدود است، حسین شریعتمداری تا به حال چندین بار برای پاسخگویی به اتهام‌هایش به دادگاه رفته است.

از سوی دیگر با وجود آن‌که چنین شکایت‌هایی معمولا خیلی زود منجر به تعطیل شدن دیگر روزنامه‌ها می‌شود، کیهان تا به حال توانسته است به کار خود ادامه دهد.