در ادامه انتقادهای صریح فرماندهان و مقام‌های ارشد سپاه پاسداران از سیاست‌های دولت روحانی، علی سعیدی نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران دولت را به «اشتباه گرفتن دوست و دشمن» و «تسلیم شدن در برابر امریکا» متهم کرد.

ruhani-sepah3
رابطه دولت و سپاه پاسداران در سه سال گذشته سینوسی بوده است و روحانی تلاش می‌کند که فرماندهان نظامی را در آخرین سال دولتش نرنجاند.

پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، «سپاه نیوز» ظهر چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت سخنان علی سعیدی نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران را منتشر کرد که حاوی انتقادهای تند او از سیاست خارجی دولت حسن روحانی بود.

او دولت را به تسلیم شدن در برابر کدخدا و «اشتباه گرفتن دوست و دشمن» متهم کرد و گفت: «طرح برجام ۲، ۳ و چهار پس از برجام دامی برای انقلاب اسلامی بود.»

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم پس از اعلام رسمی اجرای توافق هسته‌ای ایران و غرب در گفت‌وگو با تلویزیون ایران گفت که «هم اکنون زمان اجرای برجام داخلی است.» اظهارات روحانی بلافاصله با واکنش تند برخی از اصول‌گرایان روبرو شد. رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنرانی آغاز سال نو مخالفت خود را با «برجام دو» اعلام کرد.

علی سعیدی «تسلیم شدن در برابر زیاده‌خواهی دشمن» را موجب خط بطلان کشیدن بر «دستاوردهای انقلاب اسلامی» دانست و عدم اجرای برجام‌های بعدی را «هوشمندی و ژرف‌اندیشی» رهبر ایران عنوان کرد که «مانع تحقق خط امریکا» شد.

نماینده ولی فقیه در سپاه یکی از «برنامه‌های دشمن» را «نفوذ سیاسی و فرهنگی» دانست و گفت که «نگرانی‌ها از این است که دشمن با تمرکز روی افکار مردم و دولتمردان بتواند بر آن‌ها تأثیر بگذارد».

شامگاه سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، نیز حسین نجات معاون فرهنگی سپاه پاسداران، «بعضی از دولتمردان» را به «کوتاه آمدن» و «دست توسل به‌سمت عربستانی‌ها دراز کردن» در حادثه منا متهم کرد.

او هم بدون نام بردن از مقام‌های دولتی با بیان اینکه «با فرمول التماس نمی‌شود در مقابل دشمن ایستادگی کرد»، گفت: «امیدواریم این شیوه و روش از ذهن بعضی مسئولین ما حذف شود.»

در همین زمینه محمدرضا نقدی فرمانده بسیج ایران هم برخی از مسئولان دولتی را از «عوامل نفوذ دشمن» دانست که «با سیاه‌نمایی وضع معیشتی و فرهنگی مردم سعی در القاء روحیه شکست و ناامیدی داشته» و «راه برون رفت و حل مشکلات را در ایجاد روابط دوستانه با غرب و به ویژه با آمریکا معرفی می‌کنند».

علاوه بر این سایر مقام‌های نظامی نیز در روزهای گذشته از سیاست‌های خارجی و داخلی دولت حسن روحانی انتقاد و به صورت تلویحی دولت را به «تسلیم در برابر امریکا» متهم کرده‌اند.

روزهای سخت دولت

حسن روحانی و مشاوران او پیش از انتخابات سال ۹۲ یکی از برنامه‌های اصلی خود را «بازگرداندن نظامیان به پادگان» عنوان کرده بودند. با این حال اگر چه در سه سال گذشته روابط وزارت نفت و سپاه پر تنش بوده اما دولت دست سپاه را در پروژه‌های اقتصادی باز گذاشته و بودجه نظامیان را افزایش داده است.

حال در آخرین سال دولت روحانی به ویژه پس از رفع بخشی از تحریم‌ها و تردد سرمایه‌گذاران خارجی به ایران «توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در امریکا» زمینه ساز انتقاد نظامیان و برخی از سیاستمداران همسو با آنان از دولت شده است. به‌گونه‌ای که نزدیک به ۱۰۰ نماینده مجلس در نامه‌ای خواستار توقف اجرای توافق ایران و غرب شدند.

دلیل مخالفت نظامیان با دولت تکنوکرات را هم باید در چارچوب منافع پس از برجام دید. پیش از این فرمانده قرارگاه خاتم به صراحت گفته بود که «به دولت اعلام کرده‌ایم که نیازی به حضور خارجی‌ها در هیچ حوزه‌ای نداریم». این بار هم علیرضا افشار جانشین معاونت امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر نقطه اختلاف دولت و سپاه را «رویکرد و گرایش اقتصادی» دانست و گفت که «ما به دنبال استفاده از توانمندی داخلی هستیم اما دولت به این حوزه توجه لازم را ندارد.»

———————————————————————————————————————-

در همین زمینه