رهبر جمهوری اسلامی دو روز پس از انتخابات با صدور اطلاعیه‌ای مشارکت مردم در انتخابات را «لبیک عمومی به فراخوان نظام اسلامی» خواند و از مردم و دست‌اندرکاران اجرایی و نظارت بر انتخابات تشکر کرد.

Ali-Khamenei

علی خامنه‌ای شامگاه یکشنبه نهم اسفند و دو روز پس از انتخابات دهمین دوره مجلس و پنجمین دوره خبرگان رهبری، در پیامی از نمایندگان و همه مسئولان اجرایی کشور خواست «ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه» و «واکنش انقلابی به نقشه‌های بدخواهان و خائنان» را برنامه دائمی خود بدانند.

او «ساده‌زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسئولیت، ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی و جناحی و منش جهادی در اندیشه و عمل» را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید در دستور کار نمایندگان هر دو مجلس و «دارندگان مناصب اجرایی در قوای دیگر» قرار بگیرد.

خامنه‌ای در بخش دیگری از پیامش شرایط کنونی را «بسیار حساس» و پیشرفت کشور را هدف اصلی خواند و نوشت: «پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزت ملی، پذیرفته نیست. پیشرفت، به معنی حل شدن در هاضمه‌ استکبار جهانی نیست. و حفظ عزت و هویت ملی جز با پیشرفت همه‌جانبه و درونزا دست‌یافتنی نیست».

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری هفتم اسفند برگزار شد. برپایه اعلام وزارت کشور میزان مشارکت در این دوره انتخابات نزدیک به ۶۱ درصد بوده است.

بر اساس آخرین نتایجی که از شمارش آراء اعلام شده است، ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به‌رغم رد صلاحیت گسترده داوطلبان همسو توانسته است در حوزه انتخابیه تهران به پیروزی چشمگیری دست یابد.

همچنین محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی دو روحانی محافظه‌کار تندرو و حامی رهبر جمهوری اسلامی از راه‌یابی به مجلس خبرگان رهبری بازماندند و اکبر هاشمی رفسنجانی بیشترین آرا را در حوزه انتخابیه تهران به دست آورد.

علی خامنه‌ای شهریور امسال بخشی از منتقدان خود را به «همسویی با دشمنان برای نفوذ در ارکان نظام جمهوری اسلامی» متهم کرد و در سخنان پیش از انتخابات از رای دهندگان و نهادهای نظارتی و امنیتی خواست که مانع از راه‌یابی «نفوذی‌ها» به نهادهای تصمیم‌گیری شوند.