باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از کنگره این کشور درخواست ۱,۸ میلیارد دلار (حدود ۱,۶ میلیارد یورو) بودجه برای مبارزه فوری با ویروس زیکا در داخل آمریکا و خارج از آن کرد.

کاخ سفید گفته است از آن‌جا که بهار و تابستان نزدیک است و با این دو فصل شمار بسیاری پشه نیز جابه‌جا شده و فعال می‌شوند آمریکا باید کاملاً آماده باشد.
کاخ سفید گفته است از آن‌جا که بهار و تابستان نزدیک است و با این دو فصل شمار بسیاری پشه نیز جابه‌جا شده و فعال می‌شوند آمریکا باید کاملاً آماده باشد.

به‌گزارش رویترز، بخش عمده‌ای از بودجه درخواست‌شده توسط اوباما صرف آزمایش و عملیات مراقبت و مقابله با این ویروس در مناطق آلوده در ایالات متحده خواهد شد.

ویروس زیکا به‌طور عمده در آمریکای جنوبی و مرکزی گسترش یافته است. این ویروس عامل افزایش سریع در ناهنجاری‌های سر نوزادان متولد شده در برزیل شناخته شده است.

تا کنون نیش پشه تب زرد «آئدس آیگیپتی» (حشره مصری) و در موارد نادر تماس‌های جنسی و خونِ آلوده عامل انتقال این ویروس شناخته شده بود اما به‌تازگی یک مرکز تحقیقاتی در برزیل اعلام کرد که نشانه‌هایی از ویروس زیکا را در ادرار و بزاق یافته است.

بیشتر بخوانید: محققان نشانه‌هایی از ویروس زیکا در ادرار و بزاق یافتند

کاخ سفید گفته است از آن‌جا که بهار و تابستان نزدیک است و با این دو فصل شمار بسیاری پشه نیز جابه‌جا شده و فعال می‌شوند آمریکا باید کاملاً آماده باشد تا مانع از انتقال احتمالی این ویروس به‌ویژه در جنوب کشور شود.

آژانس توسعه جهانی آمریکا (USAID) از بودجه‌ای معادل ۳۳۵ میلیون دلار بهره خواهد برد تا در این‌باره به کشورهای آمریکای لاتین کمک کند. مقامات پورتو ریکو، قلمرو محدود به ایالات متحده، می‌توانند به سهم خود ۲۵۰ میلیون دلار دریافت کنند.

همچنین ۲۰۰ میلیون دلار صرف تحقیقات برای واکسن صرف خواهد شد.