رقابت و مشارکت، دو رکن انتخابات منصفانه و آزادند. به میزانی که نامزدهای اقشار گوناگون اجتماعی در مبارزه انتخاباتی حضور داشته باشند، انتخابات رقابتی تر میشود. جمهوری اسلامی نظامی دیکتاتوری است که به نحو سیستماتیک حقوق بشر را نقض میکند. رقابت در این نظام منحصر به خودیهای معتقد و ملتزم به انقلاب، جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، آیت الله خمینی و آیت الله خامنهای است؛ منتها دایره خودیهای معتقد و ملتزم به این اصول روز به روز تنگ تر و تنگ تر میشود.
میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بسیار بیشتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. در عین حال، مطابق روایت رسمی، بین ۵۱ تا ۷۱ درصد مردم در ۹ دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردهاند.
همان مردم، اهمیتی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نمیدادند. به همین دلیل، برای این که میزان مشارکت مجلس خبرگان رهبری بالا رود، آن را با انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان کردند.
شورای نگهبان از میان ۸۰۰ نامزد مجلس خبرگان رهبری، فقط صلاحیت ۱۶۵ تن را برای ۸۸ کرسی تأیید کرد. بدین ترتیب، آنها “مجلس سلطانی” مطیع آیت الله خامنهای را پیشاپیش تضمین کرده و پیروزی و شکست نامزدهای موجود تأثیر زیادی در گرایش این مجلس نخواهد داشت (رجوع شود به مقاله “آیتالله خامنهای و مجلس سلطانی در برابر مجلس آمریکایی“).
مفهوم آزمون فیصلهبخش
آزمون فیصله بخش (crucial experiment) یکی از مباحث فلسفه علم است. پوزیتیویستها معتقد بودند که تجربه داور دو تئوری رقیب است که یکی را قطعاً اثبات و دیگری را قطعاً ابطال میکند. در واقع با استخراج نتیجهای مشاهدهپذیر از یک تئوری که نقیض آن، لازمه تئوری دیگر است، و دیده شدن این نتیجه، نظریهای اثبات و نظریه دیگر ابطال میشود.
در فلسفه علم کارل پوپر، مشاهدات معارض، تئوری را ابطال میکنند، اما مشاهدات مؤید، نظریه را اثبات نمیکنند. آزمونهای فیصلهبخش فقط و فقط به درد ابطال تئوریها میخورند. از نظر ایمر لاکاتوش، برنامههای پژوهشی که بسته پیچیدهای از تئوریها هستند، در بوته ابطال قرار میگیرند. آزمونهای فیصلهبخش، ممکن است مدتها پس از وقوع، مورد تأیید دانشمندان قرار گیرند و به نقش آنها در به زیر کشیدن یک تئوری و بالا بردن تئوری رقیب اذعان کنند.
از این آزمون میتوان در این دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای شکست علی خامنهای استفاده کرد. اصولگرایان سنتی و افراطی از یک سو، و اصلاحطلبان و اعتدالیون از دیگر سو، نظریههای رقیب را تشکیل میدهند. طرفین مدعی حمایت مردماند. اما اصول گرایان همه نامزدهای اصلاح طلبان را رد صلاحیت کردهاند. با این حال، “مثلث جیم“- جنتی، یزدی، مصباح- اساس اصولگرایی را تشکیل میدهد. رأی نیاوردن “مثلث جیم” به طور قاطع شکست اصول گرایان را آشکار میسازد.
اهمیت تهران
تهران پایتخت کشور است. از نظر جمعیت، سطح تحصیلات و جریانهای فرهنگی و هنری و روشنفکری بر کلیه استانها برتری دارد. ترافیک وحشتناک و هوای آلوده و کشنده هم نتوانسته به عنوان عامل گریز از این شهر عمل کند، برای این که امکانات اصلی در این شهر قرار دارد. مرکز اصلی تمامی احزاب و سازمانها و جریانهای سیاسی تهران است. رأی تهران، معنا بخش به انتخابات است. به همین دلیل، برد و باخت در این شهر، برای همه گروهها و رژیم مهم است.
نامزدهایی که تاکنون از سوی شورای نگهبان برای مجلس خبرگان رهبری در تهران تأیید صلاحیت شده اند، به قرار زیرند:
۱-اکبر هاشمی رفسنجانی.۲- حسن روحانی.۳- احمد جنتی.۴- ابراهیم امینی.۵- باقری کنی.۶- بطحایی. ۷- تسخیری.۸- محمدصادق حائری.۹- درینجفآبادی.۱۰- محسناسماعیلی.۱۱- محمدحسن حایری شیرازی.۱۲- مهدیهادویمقدم.۱۳- سیدابوالفضلمیرمحمدی.۱۴- محمد یزدی.۱۵-محمدتقی مصباح یزدی. ۱۶- محمد محمدیریشهری.۱۷- محمود علوی. ۱۸- محمد حسن زالی.۱۹-غلامرضا مصباحی مقدم. ۲۰-محسن قمی.۲۱- سیدمحمدرضا مدرسیمصلی.۲۲- حمید حوالی شهریاری.۲۳- نصرالله شاهآبادی. ۲۴-سیدحامد طاهری.۲۵- غلامرضا فیاضی.۲۶- مدرسی یزدی. ۲۷- ناصری یزدی.۲۸- سیدعباس حسینیقائممقامی.۲۹- ناصر امامی کاشانی.۳۰- اعرافی.۳۱- عباسعلی اختری. ۳۲- سیدمحمدعلی امین. ۳۳- سیدهاشم حمیدی.۳۴- سیدمحمد سجادی عطاءآبادی.۳۵- علی مومنپور.۳۶- سید صادق محمدی.
“نه” به خامنهای، از طریق آزمون فیصله بخش
در این میان، آیت الله جنتی، آیت الله محمد یزدی و آیت الله مصباح یزدی بیش از همه نامزدها نمادهای ولی فقیه، افراط گرایی، حذف و خشونتاند. خامنهای هم از این سه بیش از بقیه تعریف و تمجید به عمل آورده است.
آیت الله جنتی – متولد ۱۳۰۵- از سال ۱۳۵۹ تاکنون یکی از فقهای شورای نگهبان بوده و از سال ۱۳۷۱ دبیری آن شورا را برعهده داشته است. او رئیس شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه ها، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امام جمعه تهران و…است.
آیت الله محمد یزدی- متولد ۱۳۱۰- نیز یکی از اعضای پر سابقه شورای نگهبان است. او رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و…است. علی خامنهای در ۱۳۶۸/۰۶/۲۰ درباره محمد یزدی گفت :”فضائل جناب آقای یزدی از قدیم برای اینجانب روشن بوده و بحمدالله ایشان از نظر علم و عمل برای امر مهم ریاست قوه قضائیه شایسته و کافی هستند”. درباره کارنامه ۱۰ ساله ریاست قوه قضائیه گفت:”دوران مسئولیت آیتالله آقای یزدی در قوهی قضاییه با مجاهدتی دلسوزانه و خدماتی ارزشمند همراه بود“. درباره انتخاب یزدی به ریاست مجلس خبرگان رهبری گفت:”من تبریک عرض میکنم به جناب آقای یزدی بهخاطر احراز مسئولیّت ریاست این جلسه[مجلس خبرگان رهبری]. خب، شخصیّت ایشان، سوابق ایشان، لواحق ایشان، همه اینها چیزهایی است که این انتخاب را انتخاب مناسب و بجایی نشان میدهد“.
آیت الله مصباح یزدی- متولد ۱۳۱۳- عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت، مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، و…است. مصباح یزدی نظریه پرداز آیت الله خامنهای است. خامنهای در ۱۳ اسفند ۱۳۷۰ به اعضای گروه معارف اسلامی صدا و سیما گفت که در “معارف عقلانی و فلسفی اسلامی” امروز چه کسی در سطح آقای مصباح یزدی داریم؟ حتماً از ایشان استفاده کنید. در حکمی که درمهر ماه ۱۳۷۴ برای او صادر کرد نوشت: “جنابعالی از برکات ماندگار حوزه علمیه قم و از چهرههای موصوف به علم و عمل و جد و ابتکار میباشید”.
بیشتر بخوانید: |
در زمانی که مصباح در نماز جمعه تهران خشونت را تئوریزه میکرد و مورد نقد ناقدان قرار میگرفت، آیت الله خامنهای درباره او گفت:”بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را میشناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم. اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم القدر، خلأ آن عزیزان را در میان ما پر میکند” (روزنامه جوان، ۱۴ شهریور ۷۸، ص ۲-۱).
در میان این سه تن، آیت الله جنتی از همه مهمتر است. او نماد حذف انتخاباتی است. با حذف نامزدهای مخالف و رقیب، مردم را از حق انتخاب محروم میسازد. اخیراً روزنامه سپاه سرمقالهای تحت عنوان “آیت الله جنتی دومین مظلوم انقلاب” منتشر کرد (در مورد نقش سپاه در انتخابات به مقاله “هجوم سرداران سپاه و بسیج برای فتح مجلس” بنگرید. سپاه در رد صلاحیتها بیشترین نقش را بازی کرد).
رأی نیاوردن “مثلث جیم” در تهران، هزینه بسیار بالایی برای جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای، سپاه و افراطیترین بخشهای جمهوری اسلامی دارد.
شکست این سه تن، آزمون فیصله بخش شکست آیت الله خامنه ای، اصول گرایان و اسلام فقیهانه آنان است. تهران میتواند این آزمون فیصله بخش را انجام دهد. این آزمون فیصله بخش منوط به دو امر است:
اول- ارائه لیست کامل ۱۶ نفره مجلس خبرگان برای تهران از سوی اصلاح طلبان و اعتدالیون که فاقد این سه تن باشد. این لیست باید به طور علنی از سوی محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی، عبدالله نوری، و…مورد تأیید قرار گیرد.
دوم- شرکت بالای مردم تهران در انتخابات خبرگان. اگر جوانها و طبقه متوسط بسیج شوند، به راحتی میتوانند این سه تن را حذف کنند. شکست رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان و ایدئولوگ خشونت، برای خامنهای شکست بزرگی خواهد بود.
آرای بالای انتخاباتی و مشروعیت بخشی به نظام؟
مخالفان جمهوری اسلامی ادعا میکنند که شرکت در انتخابات و آرای بالایی که به صندوقها ریخته میشود، مشروعیت بخش به جمهوری اسلامی است. اما این مدعا کاذب است. برای این که دموکراتیک بودن و رعایت حقوق بشر دو عنصر مهم مشروعیت بخش به نظام سیاسیاند. اگر گروهی آزادانه در آزادترین کشور جهان برده داری را بپذیرند، نظام برده داری این گروه مشروعیت نمییابد. اگر فیلسوفان و روشنفکرانی از نژادپرستی دفاع کرده و آن را تئوریزه سازند، نژادپرستی مشروع نخواهد شد. آیا یهودستیزی فیلسوف بزرگی چون مارتین هایدگر و حقوق دان برجستهای چون کارل اشمیت، به یهودستیزی مشروعیت بخشید؟ نظام سیاسی باید عادلانه و اخلاقاً موجه باشد. دموکراسی و حقوق بشر عادلانهترین برساختههایی هستند که تاکنون آدمیان برای نظام سیاسی اختراع کردهاند.
روشنفکران، مدافعان حقوق بشر، فعالین سیاسی و متخصصان نباید جباریتدوستی را تئوریزه کنند. اما آنان میتوانند به روشهای گوناگون از فرصتها استفاده کرده و شکست خودکامگی از یک سو، و نقش موثر خود از دیگر سو را به رخ کشند. آنان میتوانند از مردم دعوت کنند تا در شهرهایی چون تهران آزمون فیصله بخش برگزار کنند. اگر در خراسان رضوی بتوان از طریق آزمون فیصله بخش آیت الله احمد علم الهدی و مهدی سعیدی (امام جمعه قم که مدعی شد خامنهای هنگام تولد “یا علی” گفته است) و در کرمان احمد خاتمی را حذف کرد و شکست حکمرانی مطابق میل خودسرانه را برملا ساخت، چه را نباید از این فرصت استفاده کرد؟ در استان مازندران جعفر خائفی، جانباز دوران جنگ، به دلیل تشکیل کمپین نه به صادق لاریجانی و معلمی، بازداشت شد، چون سپاه نمیخواهد اینها حذف شوند.
محل نزاع، مشروعیت بخشی به جمهوری اسلامی نیست، محل نزاع حذف نمادهای اصلی خامنهای و بنیادگرایی دینی از طریق انتخابات است. شکاف اصلی اجتماعی ایران، همچنان شکاف دیکتاتوری و دموکراسی است. دموکراسی خواهان به اشکال متفاوت باید از نظام دیکتاتوری و شخص دیکتاتور مشروعیت زدایی کنند. همواره باید جامعه را به سوی دو قطبی دیکتاتور و ضد دیکتاتوری سوق داد. در فرایندهای گذار از دیکتاتوری به دموکراسی، همیشه دموکراسی خواهان از شکافهای درون رژیم استفاده کرده و از بخش میانه رو/اصلاح طلب رژیم علیه بخش افراطی آن برای گذار استفاده کردهاند (رجوع شود به مقاله “جنگ قدرت خامنهای و هاشمی رفسنجانی بر سر حسن خمینی“). این رویکرد حاصل تجربههای موفق گذار به دموکراسی است، نه تجربههای سرنگونی ای که نظام دیکتاتوری جدیدی را جایگزین دیکتاتوری سابق میسازد، یا کشور را به مرداب جنگ داخلی سوق میدهد (رجوع شود به مقاله “سازش با حکومت استبدادی؟ “).
اکبر گنجی برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات سعی زیادی می کند !!! یک فرمانده سپاه یکبار سخنرانی اش گفت که نظام اپوزوسیونی ندارد !!؟ واقعا همینطور است که می بینید ……… مگر با رای مردم در این نظام کسی انتخاب می شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ali / 06 February 2016
برای اولین با اکبر گنجی موافقم
تهران میتواند با حذف سه عنصر خشونت ، تحجر و رادیکالیسم پیام مهمی را به علی خامنه ای منتقل کند.
مشارکت گسترده ی مردم و حذف رادیکال ها ، این اجازه را به علی خامنه ای نمیدهد که روی پیام مقبولیت بخشی انتخابات مانور بدهد
نه تنها تهران بلکه در شهرهایی که افرادی مثل احمدی خاتمی و علم الهی کاندیدا شده اند نیز مردم میتوانند آن ها را حذف کنند.
رضا / 06 February 2016
۱- تقلیل نقش سرکوب کننده شورای نگهبان به جنتی و مصباح و یزدی اگر از سر بلاهت نباشد، بیشک نشان دهنده خر مرد رندی نویسنده است! آیا در این نظام این افراد هستند که تعیین کننده اند یا چارچوب ها و قوانین که سرکوب را نهادینه کرده؟ مگر خمینی مرد، جمهوری اسلامی سقوط کرد؟ یکی آمد بد تراز ان. جنتی و مصباح هم نباشد یک جانی تازه نفس دیگر میاید.
۲- گیرم مردم رفتند و به آنچه که شما گفتید رای دادند، مگر رژیم نمیتواند تقلب کند و مصباح و جنتی را از صندوق در بیاورد؟!!!! مگر مردم نرفتند به موسوی رای دادند و احمدی نژاد بیرون آمد؟ بنابرین چطوری میخواهید این آقایان را حذف کنید؟
رای دادن تنها برای خامنه ای و رژیم اش سود آور است و به دنیا میگوید که رژیم ولایت فقیه انتخاب مردم ایران است. این کار را برای سیاست مدار های غربی راحت تر میکند که اگر خواستند ایران را بمباران کنند، افکار عمومی آنها اعتراضی نمیکند. میگوید که دولت و ملت ایران یکی هستند و مستحق بمباران.
فرشید / 06 February 2016
خواب که چی؟؟؟؟؟؟؟
این سه تا نروند مجلس خبرگان بقیه خوب میشوند یا از روحانی و هاشمی رفسنجانی کاری بر میاد؟؟ بس کن آقای گنجی تا زمانی که اسلحه دست خامنه ای و بیت اش هستش نه مجلس خبرگان و نه مجلس شورای اسلامی برای خامنه ای اهمیتی نداره و به انتخابات به عنوان یک شو تبلیغاتی برای خودش نگاه میکنه شما هم آقای گنجی اگر میتوانید به جای اینکه مردم را به انتخاب بین بد و بدتر ترغیب کنید برنامه ای برای جدا کردن نظامی ها از رهبر ارائه بدید برنامه آقای خامنه ای برای انتخابات به گونه ای چیده شده که 90 درصد مجلس از یاران خودش باشه و 10 درصد بقیه از افراد روشنفکر نما خنثی که جرات حرف زدن ندارند
alireza / 06 February 2016
دوباره یک نفر اومد یه پیشنهاد عملی کرد و جمعیت روشنفکرنما ریختند سرش تا گذشتهاش را زیر سوال ببرند و هزار تا توجیه بتراشند که نباید به این بابا گوش کرد!
خوب اگه پیشنهاد عملی دارید بسمالله، شما نظر بدید.
حتما نطر مبارکتان همان ایده قدیمی است که نباید شرکت کرد، چون مثلا شناسنامه را باید تمیز نگه داشت برای روز مبادا و به شاه بعدی ارایه داد و امتیاز گرفت! یا نباید شرکت کرد تا رژیم در فشار قرار بگیرد؛ مثل مجلس نهم که دیدیم چطوری فشارش دادید که هنوز جای زحمش خوب نشده!
گنجی هر غلطی در گذشته کرده که کرده!
داره الان با منطق به توی خواب هشدار می ده … چرا بیدار نمی شی!؟
پرنده مهاجر / 06 February 2016
“هر كس را كه طول عمر دهيم در آفرينش واژگونه ميكنيم (و به ناتواني كودكي باز ميگردانيم) آيا انديشه نميكنند؟”
(ترجمه به فارسی توسط مکارم شیرازی آیه ۶۸ از سوره ۳۶ در قرآن)
و بر طبق این اصل و حقیقت غیر قابل انکار پس چرا اصلأ از واژگونه گشته
در عقل و سفهایی چون خامنه ای و مصباح و یزدی باید حرف و ذکری به
میان آید جناب گنجی؟!؟ و چه بخواهید و چه نخواهید این مُردگان همگی
اصحاب القبور تشریف دارند و هر که ایشان را اهمیت دهد از عقل و اندیشه
ساقط است و خود مُرده ای بیش نیست متحرک !!!
در ضمن تهران پای کدام تخت است جناب گنجی؟ تخت جمشید شاه
سابق و یا تخت جمع نشید شاه کنونی؟!؟
حمید / 06 February 2016
شاید ، این که روند گذار به دموکراسی طولانی است و این طولانی بودن بهتر از انقلاب است . درست باشد . چون برای مردم با ثبات تر است ولی این رژیم اجازه 1 درجه از اصلاح را هم نمیدهد . و مهمتر از همه این که تقلب میکند !
شما فکر میکنید ما به اقای ایکس رای دادیم ، اقای جنتی از صندوق بیرون نمی آید ؟
اتفاقا این بار سپاهیان اسلامبیشتر شدید تر و مشخصتر تقلب میکنند تا به امسال من و شما بفهمانند آنگونه نیست که فکر میکنیم .
امین / 06 February 2016
آقای گنجی ، برای مردم ایران ، اصلاح طلب یا اصول گرا هیچ فرقی نمی کنه. آخوند،آخونده فرقی نمی کنه جنتی یا رفسنجانی. مشکل ما جمهوری اسلامی هست نه شخص. اتفاقا اصلاح طلبان بدتر از اصولگرایان هستند چون با دروغاشون عمر نظام رو زیاد میکنن. شما هم که مبلّغ و جیره خور اصلاح طلبان اون ور آب هستید با حرفای گنده تر از دهنتون فقط فقط دارید با زیرکی خاصی برای جمهوری اسلامی تبلیغ میکنید که برن پای صندوقهای رای.
amirshah / 06 February 2016
واقعا چقدر تاسف بار و فاجعه باراست که بعد گذشت سی و چند سال کارنامه جنایت بار و چپاولگر و استبداد مطلق ارتجاع سیاه و ظلم و ستم عبا بردوش های مهره های امپریالیست پسند خارجی در ایران می گذرد و هنوز میلیونها فاقد هر نوع غیرت و فرهنگ و منش انسانی درصدد هم سفره نشینی با این جنایتکاران ضد ایرانی هستند !! چقدر مسخره و ساده لوح گول زن است که نویسنده محترم مقاله عنوان میکند بله جنتی و یزدی و مصباح از چپاولگران میلیاردها دلاری شکست خورده اند که سیاهی لشکران افسار آخوند برگردن نهاده گان ترقیب شوند ودر انتخابات بی انتخاب بنفع اوباشان از قبل انتخاب شده رژیم بشتابند و رای بدهند. البته در ماهیت مبهم ***مقاله جای شک و تردید است. باید به حکومت آخوندها تاسیس شده در پیمان گوادالوپ نه گفت و نگذاشت مردم نکون بخت ایران وادار به ادامه زندگی در قفس ارتجاع سیاه باشند. مرگ و نفرت بر آخوند و نابود باد قفس اسلامی امپریالیست های آخوند پرور!!
حقیقتگو / 06 February 2016
درود بر هر کسی که با هر روشی که امکان داشته باشه ذره ای از حق مردم رو از یک حکومت دیکتاتوری بگیره.
کورش / 06 February 2016
اقای گنجی گرامی
با سلام
پنظر میاید که همه ما از بهم ریزی دوباره مملکت در هراس هستم ایا فکر نمیکنید شاید پهثر پاشد در مورد این ترس و عوامل تولید کننده ان پیشتر پنویسیم و شاید پدین طریق بثوانیم از مقایسه ایران با سوریه لیپی مصر تا حدی فاصله بگیریم و راه حلهای دیگری را خارج از درگیریهای درون رژیم و امید اینده را به عناصره دیگری وصل کنیم..
موفق باشید
ghaased / 06 February 2016
اگر تمام مجلس خبرگان هم مثل هاشمی رفسنجانی بشود و تمام و کمال پیرو هاشمی رفسنجانی بشوند باز هم چون قدرت در دست مجتبی خامنه ای وسپاه هستش هیچ کاری نمی توانند بکنند چه در زمان حیات رهبر کنونی چه بعد از مرگ ایشان
ali / 07 February 2016
از یه زاویه دیگه هم میشه نگاه کرد. حالا که همه ی راستها علیه رفسنجانی بسیج شدن یک رای جانانه و حداکثری به او خیلی معنی دار است: تودهنی به خامنه ای. ضمنا اصلا امتیاز به رفسنجانی نیست مردم زمانی که بزور نفر سی ام مجلس شد حالش را گرفتند. ولی همین که از نماز جمع طرد بشه و رای قاطع بیاره یه رفراندومه. این رژیم هیچوقت به رفراندوم تن نمیده ولی همین میتونه باشه. تصور کنید مجبور بشن رای ها رو باطل کنن، انتخابات رو باطل کنن، یا دایم بگن مثلا رفسنحانی 5/5میلیون رای نفر بعد 800 هزار رای. توی این فضای بسته بهترین گزینه اس
انتخابات را به رفراندوم بدل کنیم / 07 February 2016
اشکالات بسیاری به تحلیل شما وارد است. اما مهمترین و پایه ای ترین آنها اینست که شما فرض کرده اید، خامنه ای رای مردم را خواهد شمرد!!
مگر در سال 88 میلیونها نفر از مردم به آقایان موسوی و کروبی رای ندادند؟ پس چرا این آقایان انتخاب نشدند؟
لطفا خودتان را به خواب نزنید!
امیر / 07 February 2016
شرکت بالای مردم تهران در انتخابات خبرگان. اگر جوانها و طبقه متوسط بسیج شوند، به راحتی میتوانند این سه تن را حذف کنند!!!!!!!
نویسنده خود را خیلی دانا و خواننده اش را خیلی نادان فرض کرده و همیشه هم برای القای این خواست و آرزوی درونی اش یک مقدمه ی فیلسوف مابانه با تعاریف مغشوش میاورد تا خواننده را مثلن مرعوب فهم !!!! خود کند. پس لازم است به عاقای نویسنده یادآوری کنیم که تقلب برای حکومت از آب خوردن هم ساده تر است.
آقای مثلن آزادی خواه و متفکر! بجای اجرای فرامین بالا دستی هات و ترغیب مردم به شرکت در سیرک انتخابات، به فهم مخاطبت تعظیم کن. هر نوع انتخاباتی در ایران نمایشی برای تایید نظام ولایت فقیه است و حاصلش چیزی جز استقرار بیشتر و استمرار دیکتیاتوری و غارت و چپاول نیست.
شاهد / 07 February 2016
این ماجرای ترغیب به شرکت در انتخابات درست مثل ترغیب مردم به شرکت در راهپیمایی نظام در سال 88 بود با اسم رمز اسب تروا که دستاورد آن آدم های رکب خورده و تحقیر شده بود که مثل پلنگ صورتی وسط تظاهراتی که اصلا باهاش موافق نبودن قرار گرفته بودن و به دوربین نگاه می کردند.
ملا نصرالدین همین تازگیها ضمانت امنیتی خودش رو از 1+5 گرفته و چه کسی بره پای صندوق چه نره ککش هم نمیگزه. مردم خیال می کنند حضورشون خیلی برای بقای سیستم مهمه در حالی که اصلا اینطوری نیست. اگر کسی راه حلی برای رفع این بختک می خواد باید یا دنبال دعا نویس خوب باشه یا دست به هفتیر شه. هیچ راهی نمونده خداییش. رای دادن یا ندادن هیچ ارزش تحلیل و تعبیر نداره.
میترا / 07 February 2016
خیلی ها مثل گنجی استدلال می کنند. طبعن نکات درستی در این استدلال هست. اما توسل به استدلال های فریبا ولی بی اساس برای اقناع خوانندگان به شرکت در انتخابات دور از صداقت است. شرکت در انتخابات های جمهوری اسلامی با هر درجه از اهمیت و به هر منظوری پذیرش مشروعیت انتخابات و رژیم ولایت فقیه است. خامنه ای هم به خوبی این را فهمیده و برای همین هم حتی به مخالفان نظام هم متوسل می شود. گنجی با آسمان و ریسمان را به هم می بافد تا این واقعیت واضح را انکار کند.
کیوان / 07 February 2016
هر چند برای آقای اکبر گنجی به عنوان یک روزنامه نگار و فعال سیاسی شجاع و آگاه احترام زیادی قائل هستم اما با نظر ایشان در مورد شرکت در این انتخابات به هیچ عنوان موافق نیستم . آزمون فیصله بخش به سبک شرکت در انتخابات اصلاح طلبانه سال هاست که اجرا شده و حکومت از نتایج رای مردم کاملا مطلع است و خبر دارد . انتخاب آقایان خاتمی ، میرحسین موسوی و روحانی و برخی انتخابات دیگر به اندازه کافی حجت را برای نظام تمام کرده است . با اینحال نظام همچنان بر طبل مشروعیت خود می کوبد و رای مردم را به نشانه رضایت مردم از رژیم و مشروعیت نظام تلقی می کند . در شرایطی که حکومت برای آنکه اهمیت مجلس خبرگان را بالا ببرد برگزار این دو انتخابات را همزمان کرده است عدم مشارکت عمومی در انتخابات خبرگان نشانه بسیار محکم تری است برای اثبات عدم مشروعیت نظام . از طرفی تعداد نامزدهای معتدل و اصلاح طلب آنقدر کم است (گویا ده نفر بیشتر نیستند) که حتی اگر همه آنها وارد مجلس بشوند و حتی اگر مثلث جیم هم رای نیاورد باز ترکیب کلی نمایندگان مجلس خبرگان تفاوت چندانی نخواهد کرد .
من از آقای گنجی تعجب می کنم که اگر معتقد است مردم تهران به بعضی از نمایندگان را ی بدهند چرا بقیه شهر ها را که نمایندگان اصلاح طلب حضور ندارند تحریم نمی کند .
پوریا / 07 February 2016
آقا گنجی شما آنقدر آدم ساده ای نیستید که ندانید کاندیدا ها توسط بیت رهبری معین شده اند. پس این دعوت از مردم دیگر چه معنی دارد. آنهم از کسی که مدعی است، با استبداد دینی مخالف است. مخالفت شما را قبول کنیم، یا نقش کارگزاری که شما برای استبداد بازی می کنید.
خدا عالم است.
فرید انصاری / 07 February 2016
تا یکنفر پیشنهادی میده خوب یا بد …. فوری یه عده ای یادشون می افته که اخوند باید بره و اله وبله و… تو نوکری واز این حرفها . ازکجا معلوم خود شما نوکر حکومت نباشید؟؟؟ همیشه یه جملهه تکراری بلدید .به هر حال مردم رای میدن کم یا زیاد . توی ارا دست میبرند . کاملن واضح . ولی تلاشی بکنیم چی میشه . هها شماها حتا روحانی به دلتون نیست .چرا میایید اظهار نظر میکنید .
ahmad / 08 February 2016
انتخابات در ایران از روز اول با تقلب و جعل تعداد آرا همراه بوده. ولی این آقایان فقط وقتی خودشان را بازی ندهند میگویند تقلب شده. یعنی اگر فقط یک اصلاح طلب هم تایید صلاحیت شود برای اینها کافیست. چرا که فقط میخواهند روی طرف مقابل را کم کنند. اینها هرگز نمیخواهند که رژیم ایران عوض شود چرا که خود بهتر از هر کس دیگر از سوابق خود خبر دارند. اینها هیچ برنامه ا ی برای پیروزی در انتخابات و برای بعد از انتخابات ندارند. مگر دفعه قبل که هم در مجلس اکثریت داشتند وهم رییس جمهور خاتمی از خودشان بود وهم اکبر شاهشان رییس مجلس خبرگان بود چه غلطی کردند کهاینبار با فرستادن چند نماینه میخواهند بکنند. من نمیفهمم ما مردم باید باه وعدههای پوچ اینها گوش کنیم.
علی جوادی / 08 February 2016
حق با آقای دکتر گنجی (***) است. بر طبق نظر پوپر و ویتگنشتاین و نظریه نسبیت اینشتین:
۱-مردم شریف و شهید پرور حتی برای لحظه ای نباید خیال کنند راهی به جز شرکت در انتصابات اسلامی وجود دارد.
۲-مردم شریف و شهید پرور بدانند که انتخابی جز آنچه که ولی مطلق مشخص فرمودند ندارند.
۳- مردم شریف و شهید پرور نباید انتظار تغییراتی بنیادین در حکومت اسلام در ۱۰۰۰ سال آینده داشته باشند.
۴- در عین حال مردم شریف و شهید پرور حتی برای لحظه ای نباید از اصلاح حکومت اسلام کاملا ناامید شوند.
۵-مردم شریف و شهید پرور بدانند که همین است که هست و خارج این دیوار ها اصلا چیز دیگری هم نیست.
۶-…
عندلیب السلام / 08 February 2016
آقایِ گنجی راست میگویند، واقعا حرفشان درست است و اگر ملت تلاش نکند هیچگاه دموکراسی را نخواهد چشید. شما هم به جایِ اینکه به تاریکی لعنت بفرستید، شمع روشن کنید. اگر شمع روشن نمیکنید، شمع دیگران را نکشید. اگر دوست دارید دنیا را تلخ ببینید و ناا امید باشید، راه باز است.
عمران / 08 February 2016
شما صوری مینویسیید که 51 -71 درصد مردم در انتخابات شرکت میکنند که ادم فراموش میکند خودشان به تقلبات در انتخابات نمایشی اعتراف میکنند خواهشمندیم اگر به مردم ایران اهمیتی نمیدهید حداقل ازاده باشید دیگه در این قبری که شما بر سرش اشک میریزد مرده وجود ندارد
Negin Talebi / 08 February 2016
این گفته نیچه به اوضاع انتخابات ایران خیلی خوب میخورد مخصوصا آنهایی که هنوز تو بین بد وبدتر تکیه میکنند : احمق کسی است که یک اشتباه را بارها انجام میدهد و هر باد انتظار نتیجهای متفاوت دارد
Mehdi / 08 February 2016
نیک آهنگ کوثر :
“با مشاهده رفتار برخی از کسانی که خود را «روشنفکر دینی» یا «نواندیش دینی» میخوانند و هنوز رفتاری شبیه دومخردادیها از خود بروز میدهند، احساس میکنم جمهوری اسلامی برای شکل نگرفتن یک اپوزیسیون مستحکم، چقدر خوب عمل کرده است. مگر طرح «اسب تروا» را چه کسی داد و چه رسانهای ناشرش بود و به چه جریانی وابستگی داشت؟”
فرشید / 09 February 2016
اینکه برای انتخاب نشدن یکی یا به قول نویسنده مثلث جیم و مریع فلان و دایره بهمان در این نمایش شرکت کنیم (که تاکنون هم هعمینطور بوده و در آینده نیز چنین خواهد بود) نشاندهنده عدم بلوغ و شعور سیاسی است.
با این حال اولا چه تصمینی برای شمارش صحبح آرا وجود دارد. دوما کدام آدم درست و حسابی از فیلترشورای نگهبان عبور می کند؟ سوما به فرض عبور چه توانایی ای در ساختار نظام فوق خواهد داشت؟
سعید / 09 February 2016
خواب دیدی خیر باشه تو واقعا فکر میکنی در ایران انتخابات وجود داره.
رضا س / 10 February 2016
کاملا درست گفته.تو تهران شما اون سه تا رو راه ندین.تو مشهد ما علم الهدی رو کله پا می کنیم
morteza / 10 February 2016
با درود بر همه ايرانيان . بنده از نويسنده اين ادعا ميخواهم ، با توجه به آگاهي كه نسبت به قانون حكومت بشدت اسلامي ايران دارند ، ( حكم حكومتي ) كه در هنگام قدرت كامل مثلا اصلاح طلبان در مجريه به رياست ممد روباه ( ملقب به خاتمي ) و مجلس برياست مهدي كروبي ، در هنگام بحث براي اصلاح قانون مطبوعات ، در مجلس ششم ، جاري شد را شرح بدهند و راهي را كه ( حكم حكومتي ) قابل استفاده نيست را بگويند كه مردم از آن راه ، پيگير حقوقشان بشوند . آيا هاشمي شاهرودي ( عراقي ) نگفت ، من قوه قضائيه ويرانه را از محمد يزدي تحويل گرفتم ؟ ايا زمان او جنايتها نشد ؟ ايا هم يزدي و هم شاهرودي و بقيه ضدايرانيان مجلس خربگان از منسوبينِ خامنه اي دزد نيستند ؟ ايا شما نيز مثل خامنه اي دزد ، مردم را به شركت در انتخابات كه خواسته ، نياز و پيروزي خامنه اي دزد است ، دعوت نميكنيد ؟ من به *** شما اهميت نميدهم و در انتخابات شركت نميكنم و به دنيا نميگويم همين دزدان و جنايتكاران ، حق دارند بر من و خانواده ام حكومت كنند و اموالم را به اسدو لبنان كوشه كنار جهان براي ترور ادمربايي و بمبگزاري خرج كنند و اي جهانيان مرا نيز حامي تروريست معرفي كنيد . شركت در انتخابات را ننگ خود و خانواده ام ميدانم . پاينده ايران ، سربلند ايراني
كشكساب / 10 February 2016
واقعا بی اعتمادی مشکل اساسی ایرانیان است آقای گنجی به درستی فرصت فراهم شده اشاره کرده که دوستان از روی بی اعتمادی حرفش رو رد کرده اند. در سیاست سخت و استوار فقط از طریق روزنه های مسالمت امیز میشه تاثیر گذاشت همانطوری که بین احمدی نژاد جلیلی و روحانی و ظریف تفاوت هست بین هاشمی و مثلث جیم تفاوت است امااین تفاوت ها یعدا مشخص می شود
علی / 13 February 2016
وقتی نظرات رو میخونی عجیب یاد کارتون گالیور می افتی. من میدونم من میدونم گالیور!!!
مهدی / 18 February 2016