قطر سفیر خود در ایران را احضار کرد و اردن در اعتراض به حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، سفیر ایران در عمان را فراخواند. عمان نیز بیانیه‌ای اعتراضی در این‌باره منتشر کرد.

Jurdan-Oman

خبرگزاری دولتی قطر (قنا) روز چهارشنبه ۶ ژانویه (۱۶ ژانویه) اعلام کرد که این کشور سفیر خود را از ایران فراخواسته است.

خالد ابراهیم عبدالرحمن الحمر، مدیر بخش امور آسیا در وزارت خارجه قطر این خبر را تأیید کرده و گفته است: «وزارت خارجه قطر سفیر قطر در ایران را در اعتراض به حمله به سفارت پادشاهی عربستان در تهران فرا خوانده است.»

به‌گزارش اسکای‌نیوز، مسئولان وزارت خارجه اردن در احضار سفیر ایران مراتب اعتراض خود را نسبت به حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد را ابلاغ کردند.

در پی قطع روابط عربستان سعودی با ایران، بحرین، کویت و سودان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند و امارات متحده عربی نیز سطح روابط خود با ایران را کاهش داد.

در همین حال شبکه العربیه گزارش داد که وزارت خارجه عمان امروز چهارشنبه ۶ ژانویه  / ۱۶ دی در بیانیه‌ای از حمله و تخریب سفارت سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد ابراز تأسف کرد.

وزرات خارجه عمان این اقدام را، زیر پا گذاشتن قرارداد وین درباره روابط و مصونیت‌های دیپلماتیک عنوان کرده و آن را «غیرقابل قبول» دانسته است.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه به دست عربستان، به آتش کشیده شد. در همین روز به کنسولگری عربستان در مشهد نیز حمله شد.

مقامات ایرانی گفته‌اند با حمله‌کنندگان به سفارت عربستان برخورد خواهند کرد.