دولت ترکیه سفیران آمریکا و روسیه را احضار کرد و نسبت به پشتیبانی این دو کشور از کردها در نبرد با «دولت اسلامی» (داعش) هشدار داد.

Kurdistan

یکی از کارکنان وزارت خارجه ترکیه گفت در دیدار با سفیران آمریکا و روسیه نظر دولت ترکیه در مورد حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (PYD) ابلاغ و «هشدارهای لازم» به آن‌ها داده شد.

حزب اتحاد دموکراتیک کردستان، حزب چپگرای کردها در سوریه و از احزاب نزدیک به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است. دولت ترکیه در حال حاضر با پ‌ک‌ک در جنگ است. با آغاز جنگ سوریه و عقب‌نشینی ارتش این کشور از مناطق شمالی آن، حزب اتحاد دموکراتیک کردستان در این مناطق مستقر شد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با سفیران آمریکا و روسیه از ارسال تسلیحات این کشورها به کردهای سوریه که با پ‌ک‌ک در ارتباطند، گلایه کرده است.

ترکیه از این بیم دارد که سلاح‌های ارسالی به کردهای سوریه در اختیار پ‌ک‌ک قرار گیرد. از نظر ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک کردستان نباید از روسیه و آمریکا سلاح دریافت کند.

پ‌ک‌ک از سال ۱۹۸۴ در ترکیه با دولت این کشور می‌جنگد. دولت ترکیه پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی می‌داند.

در هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که برنامه بحث‌برانگیز آموزش شورشیان میانه‌رو در سوریه را به حالت تعلیق در می‌آورد و به جای آن سلاح در اختیار گروه‌های برگزیده که فعالانه با داعش می‌جنگند قرار می‌دهد.

روسیه با حملات هوایی خود بیش از هر چیز از حکومت بشار اسد محافظت می‌کند. در هفته گذشته مذاکراتی میان صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردستان و نمایندگان روسیه در مورد مبارزه با داعش انجام شد.