سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم تشییع جنازه حسین همدانی، از فرماندهان سپاه که در سوریه کشته شد، گفت اگر همدانی نبود «جمع کردن» اعتراضات سال ۱۳۸۸ دشوار می‌شد.

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران (نفر دوم از راست)
محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران (نفر دوم از راست)

به‌گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی جعفری روز دوشنبه ۲۰ مهر در مراسم تشییع جنازه سردار سرتیپ حسین همدانی در شهر همدان به نقش او در رویدادهای سال ۸۸ و سوریه اشاره کرد.

حسین همدانی عصر روز پنج‌شنبه ۱۶ مهر در حومه شهر حلب سوریه کشته شد. سپاه پاسداران می‌گوید او به‌دست نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) کشته شده است.

فرمانده کل سپاه در سخنان خود تشکیل سپاه «محمد رسول‌الله» در تهران را از مأموریت‌های حسین همدانی دانست و گفت:‌ «بر هم زدن توطئه دشمنان در فتنه ۸۸ از فعالیت‌های بزرگی بود که توسط سردار همدانی انجام شد.»

حسین همدانی
حسین همدانی

پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ که به ماندن مجدد محمود احمدی‌نژاد در مقام ریاست جمهوری منجر شد، اعتراضات گسترده‌ای به‌مدت چند ماه در شهرهای بزرگ ایران برپا شد. در این دوران ده‌ها نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند. مسئولان حکومتی ایران از این اعتراضات به‌عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

محمدعلی جعفری گفت: «اگر درایت و مدیریت سردار همدانی در عاشورای سال ۸۸ نبود، جمع کردن این فتنه سخت می‌شد.»

درگیری‌های روز عاشورا در دی‌ماه ۱۳۸۸، شدیدترین رویارویی مردم معترض و نیروهای امنیتی ایران از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود.

فرمانده کل سپاه همدانی را «پرافتخارترین شهید» انقلاب اسلامی نامید و گفت: «[او] بعد از غائله ۸۸ و دفع فتنه آرام و قرار نداشت و داوطلبانه برای دفاع از جبهه مقاومت به سوریه رفت» و «پس از انتقال تجربیات و انجام فعالیت‌های مستشاری در سوریه جان خود را تقدیم اسلام کرد».

جعفری با طرح این سئوال که سوریه چه اهمیتی برای ایران دارد حکومت سوریه را «پشتیبان جبهه مقاومت اسلامی» در مقابل اسرائیل دانست و گفت امنیت منطقه غرب آسیا از جمله ایران به سوریه و «محور مقاومت در جبهه انقلاب اسلامی» وابسته است.

او گفت: «باید با تمام توان از این جبهه حمایت کرد.»