جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد با فیلم «رستاخیز» ساخته احمد رضا درویش گشایش پیدا می‌کند.

افتتاح جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد با فیلم «رستاخیز»
افتتاح جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد با فیلم «رستاخیز»

دو نسخه از فیلم «رستاخیز» وجود دارد. یک نسخه کامل و نسخه‌ای با حذف ۴۰ دقیقه از صحنه‌هایی که در آن‌ها چهره شخصیت‌های مذهبی عاشورا مانند قاسم و علی اکبر و عباس بن علی نشان داده می‌شود.

عمار العرادی، معاون جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد خبر داده است که در این جشنواره که از یکم تا پنجم اکتبر سال جاری در بغداد برگزار می‌شود، نسخه کامل فیلم رستاخیز به نمایش گذاشته می‌شود.

«رستاخیز» بعد از دو سال توقیف شد. پوستر فیلم
«رستاخیز» بعد از دو سال توقیف شد. پوستر فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس، عمار العرادی (معاون جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد) و غلامرضا اباذری (رایزن فرهنگی ایران در عراق) در سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در بغداد با هم دیدار و گفت‌و‌گو کردند. ایران وعده داده است که در برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد به عراق کمک کند. در مقابل، این جشنواره یک روز را به سینمای ایران اختصاص داده است.

فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمد رضا درویش با حمایت مالی آیت‌الله علی حسینی سیستانی، رهبر شیعیان عراق ساخته شده و پاسخی است به سریال «الحسن و الحسین» که از شبکه‌های ماهواره‌ای سنی افراطی در جهان عرب پخش شد.

در روزهای گذشته نمایش چهره شخصیت‌های مذهبی عاشورا و همچنین شنیده شدن صدای زینب اعتراض مداحان و واکنش وزارت ارشاد اسلامی را در پی داشت. پس از تجمع ۱۰۰ نفر از معترضان به این فیلم در قم و تجمع ۴۰۰ نفر در مقابل سینما شکوفه در تهران که به درگیری و دخالت نیروی انتظامی انجامید، فیلم «رستاخیز» از نمایش عمومی در سینماهای تهران و شهرستان‌ها بازماند.

وزارت ارشاد اسلامی از تعویق اکران این فیلم سخن گفت، اما احمد رضا درویش، کارگردان فیلم گفت فیلم او توقیف شده است.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی ۲۶ تیر ماه اعلام کرد که بعد از بازبینی فیلم رستاخیز توسط مراجع، این فیلم در ایران هم به نمایش درمی‌آید.

در همین زمینه:

زورآزمایی مداحان با وزارت ارشاد اسلامی بر سر فیلم «رستاخیز»

‌فیلم رستاخیز پس از بازبینی مراجع تقلید اکران می‌شود