ویدئویی که به نظر می‌آید توسط گروه «دولت اسلامی» (داعش) در شبکه‌های اجتماعی اینترنت منتشر شده است، ۳۰ مسیحی اتیوپیایی را در لیبی نشان می‌دهد که توسط جلادان به ضرب گلوله کشته‌شده و سر بریده می‌شوند.

ISIS Killing Christian and Lybia 19 April 2015

این ویدئو روز یکشنبه ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین ماه منتشر شده است ۱۵ مرد را در لباس نارنجی زندان نشان می‌دهد که به ضرب گلوله اعدام می‌شوند و ۱۵ مرد دیگر سر بریده می‌شوند.

در این ویدئو، یک مرد با لباس سیاه‌وسفید با یک هفت‌تیر پشت برخی از قربانیان ایستاده و به سر آن‌ها شلیک می‌کند. جلاد دیگری سر ۱۵ نفر دیگر را می‌برد. یکی از جلادان رو به دوربین می‌گوید: «ریختن خون مسلمان به دست ادیان شما، ارزان نیست [هزینه دارد].» جلاد در ادامه می‌گوید «ای ملت صلیبی، ما دوباره بازگشتیم.»

رویترز نوشته است که نمی‌تواند مستقلاً صحت ویدئو را تأیید کند اما همچنین گفته است که لباس‌های زندان نارنجی، جلادان سیاه‌پوش و همچنین سبک کشتار، از روش‌های منتسب به گروه داعش است.

در این ویدئو، شبه‌نظامیان قربانی‌ها را مسیحیان صلیبی می‌خوانند که قصد کشتار مسلمانان را دارند. در حین کشتار هر دو گروه از مردان زیرنویس ویدئو هم قربانی‌ها را «عبادت‌کننده‌های صلیب، متعلق به کلیسای دشمن در اتیوپی» می‌خواند.

این سی مرد به احتمال زیاد از کارگان صنعت نفت لیبی هستند. مقامات لیبی و اتیوپی هنوز در مورد این ویدئو اظهارنظر نکرده‌اند.

کارگران بسیاری از کشورهای عربی و غربی در صنعت نفت لیبی مشغول به کار هستند و شبه‌نظامیان وفادار به گروه «دولت اسلامی» تا کنون چندین بار به مسیحیانی که برای کار به لیبی رفته‌اند حمله کرده‌اند. از جمله حمله به هتل کروینشیا در طرابلس و گردن زدن ۲۱ نفر از کارگران مسیحی مصری در ماه فوریه ۲۰۱۴.

پس قتل مصریان مسیحی، رئیس‌جمهور مصر، عبد الفتاح سیسی، دستور داد که به مواضع شبه‌نظامیان وفادار به گروه «دولت اسلامی» در لیبی حمله شود.

شبه‌نظامیان حامی گروه «دولت اسلامی» که کنترل بخش‌هایی از عراق و سوریه را دارد از سال گذشته در لیبی فعال شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند نقشه خاورمیانه و شمال آفریقا را به دوران جنگ‌های صلیبی و قدرت مسلمانان در این مناطق بازگردانند و دولت اسلامی یگانه‌ای که بر همه این مناطق حکومت می‌کند، تشکیل دهند.

روشن نیست که چه تعداد شبه‌نظامیان حامی گروه «دولت اسلامی» در لیبی فعال هستند اما مقامات امنیتی نزدیک به دولت سیسی در مصر برآورد کرده‌اند که هزاران نفر از شبه‌نظامیان افراطی حامی محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر، پس از سرنگونی او در سال ۲۰۱۳  از طریق زمینی به لیبی رفته‌اند. مشخص نیست که آیا این نیروهای وفادار به اخوان المسلمین مصر، اکنون حامی گروه «دولت اسلامی» هستند یا نه.