گروه دولت اسلامی (داعش) در پی مکث دولت عراق در ادامه حمله به تکريت، موفق به حفظ اين شهر شده است. نیروهای دولتی عراق به همراه کردها، قبایل سنی و شبه‌نظامیان شیعه که داعشی‌ها را محاصره کرده بودند، می‌گویند تمامی نقاط تکریت بمب‌گذاری شده و در حال حاضر نمی‌توان به حملات ادامه داد.

Iraqi security forces and Hashid Shaabi stand with their weapons in the town of al-Alam
نزديک به دو سوم نيروهايی که در عمليات تکریت شرکت دارند را نفرات مسلح سازمان شیعی «حشید شعبی» (داوطلبان مردمی) تشکیل می‌دهند

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۱۷ مارس / ۲۶ اسفند به‌نقل از منابع شبه‌نظامیان شیعه که در کنار نیروهای دولتی عراق می‌جنگند، نوشته است پیکارجویان داعش در خیابان‌ها، ساختمان‌ها و روی پل‌ها بمب کار گذاشته‌اند و همین موضوع موجب شده تا عملیات حمله به تکریت به حالت تعلیق در آید.

نیویورک تایمز نیز نوشته است جهادگران دولت اسلامی طی دو روز گذشته موفق شدند، بخش‌هايی از شهر تکريت را در برابر نيروی بزرگ دولتی عراق بازپس بگيرند.

اين در حالی است که به گفته مقامات عراقی،‌ آنها برای پشتيبانی بيشتر، حفظ جان غير نظاميان و همچنين جلوگيری از تخريب اموال و دارايی‌های مردم،‌ پيشروی خود به سمت تکريت را متوقف کرده‌اند.

عمليات بازپس‌گيری تکريت با شرکت ارتش عراق، شبه‌نظاميان شيعه و برخی از نيروهای مسلح قبايل سنی از پنجشنبه ۱۲ مارس متوقف شده است.

اين عمليات در نزديکی مقبره صدام حسين در روستای “آئوجا” آرام گرفته است. مکانی که برای هر دو طرف چه از منظر سياسی و چه به لحاظ هويتی معنادار و نمادين است.

در فيلمی که اخيراً خبرگزاری آسوشيتدپرس منتشر کرده، سقف آرامگاه صدام حسين ريزش کرده و سراسر منطقه نيز با خاک يکسان شده است.

مقامات عراق و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی شيعه اعلام کرده‌اند که از هفته گذشته آرامگاه صدام حسين را در کنترل داشته‌اند. اين منابع گفته‌اند که تعداد زيادی از جنگجويان دولت اسلامی که در تکريت بودند، به محاصره نيروهای دولتی و شبه‌نظاميان شيعه درآمده‌اند.

بر اساس اطلاع اين مقامات، عمليات باز پس گيری تکريت ممکن است در چند روز آينده از سر گرفته شود. این خبر در حالی منتشر می‌شود که یکشنبه یک منبع آگاه در مرکز فرماندهی نظامی گفته بود برای باز پس‌گیری کامل شهر به «نیروهای آموزش‌دیده‌ و حرفه‌ای» بیشتری برای درگیری‌های کوچه به کوچه نیاز است.

کنترل تکریت در دست داعش

گزارش‌ها از عراق حاکی از آن است که با وجود آنکه تعداد کمی از پيکارجويان دولت اسلامی در تکريت حضور دارند، کنترل اين شهر همچنان در دست آنها است.

اين در حالی است که محمد سلم الغبان، وزير کشور عراق می‌گويد، اين توقف «عمدی و موقتی» است. او اين مکث را «فرصتی برای مردم تکريت» می‌داند تا برای حفظ جانشان شهر را ترک کنند.

وزير کشور عراق در مصاحبه‌ای با شبکه تلويزيونی دولتی العراقيه گفته نيروهای نظامی می‌خواهند تلاش کنند تا جايی که ممکن است تلفات کاهش پيدا کند و زيرساخت‌های شهر حفظ شود.

به گفته مقامات عراق هدف اوليه اين بود که کنترل روستاهای اطراف تکريت را به مردم محلی از جمله سنی‌هايی که به شبه‌نظاميان شيعه پيوسته‌اند، بازگردانند.

انتقاد از دولت عراق در پی توقف عملیات

در پی توقف عمليات تکريت منتقدان، دولت عراق را به سبب عدم توانايی در پيشبرد اين تهاجم که با حضور نزديک به ۳۰ هزار نيروی نظامی برنامه‌ريزی شده بود، به چالش کشيده‌اند. ‌

اين منتقدان توقف عمليات باز پس گيری تکريت را نشانه‌ای بد برای تلاش‌های آينده در جهت ريشه‌کنی داعش در شهر‌ه‌های بزرگتری همچون موصل دانسته‌اند.

نزديک به دو سوم نيروهايی که در عمليات تکریت شرکت دارند را نفرات مسلح سازمان شیعی «حشید شعبی» (داوطلبان مردمی) تشکیل می‌دهند. این نیروها که پس از فتوای آيت‌الله علی حسينی سيستانی، مرجع شيعيان به جنگ با داعش فراخوانده شدند، از طرف ایران پشتیبانی می‌شوند.

همزمان با این تحولات نگرانی‌‌های بين‌المللی از خشونت عليه شهروندان تکريت و تخريب اموال آنها در اين شهر عمدتاً سنی‌نشين افزايش پيدا کرده است. پیش‌تر نیز نهادهای بین‌المللی گزارش‌هایی از بدرفتاری شبه‌نظامیان شیعه منتشر کرده بودند.

عدنان يونس، سخنگوی هلال احمر در صلاح‌الدين گفته است که حداکثر ۲۰ درصد از شهروندان تکريت يعنی در حدود ۳۰ هزار تن، همچنان در اين شهر باقی‌مانده‌اند.