دادگستری ايران اعلام کرده ۱۹ تبعه زندانی اين کشور در زندان‌های عراق را بر اساس يک قرارداد تبادل محکومان به ايران بازگردانده است.

Prison_Solitary confinement_Sellule Enferadi سلول انفرادی
عراق پس از ترکيه، امارات متحده عربی، ترکمنستان و مالزی بيشترين تعداد از زندانيان ايرانی خارج از کشور را نگهداری می‌کند

علی رئيس الساداتی، معاون وزير اقتصاد می‌گويد بر اساس توافق صورت گرفته با دولت عراق ۱۹ زندانی ايران و ۱۰ زندانی عراقی از مرز شلمچه به کشور‌های خود بازگردانده شده‌اند.

اين در حالی است که دی‌ماه سال ۱۳۹۱ رئيس‌جمهوری وقت ايران، محمود احمدی‌نژاد قرارداد استرداد مجرمان را با دولت عراق امضا کرده بود.

هفته گذشته ۱۸ اسفند نيز حيدر الزاملی وزير دادگستری عراق پس از نشست با حسن دانائی‌فر، سفير ايران در بغداد ضمن اعلام خبر اجرايی شدن توافقنامه تبادل زندانی گفت که اين طرح به غير متهمان به اعمال «تروريستی» باقی مجرمان را شامل می‌شود.

اعتصاب غذا ۱۰۰ زندانی کرد

اين خبر در حالی اعلام می‌شود که شش روز پيش خبرگزاری آناتولی ترکيه به نقل از مقامات دولت عراق اعلام کرد که نزديک به ۱۰۰ زندانی کرد با تابعيت ايرانی در زندانی در سليمانيه اقليم آزاد کردستان عراق دست به اعتصاب غذا زده بودند.

اين زندانيان گفته‌اند که ترجيح می‌دهند باقی حبس خود را در ايران سپری کنند.

تا تيرماه امسال ۲۳۶ ايرانی در زندان‌های عراق در حبس به سر می‌بردند. عراق پس از ترکيه، امارات متحده عربی، ترکمنستان و مالزی بيشترين تعداد از زندانيان ايرانی خارج از کشور را نگهداری می‌کند. بيشتر اين افراد متهم به قاچاق مواد مخدر است.

يک زندانی کرد تابع ايران که به ۱۵ سال زندان در عراق محکوم شده، به خبرگزاری آناتولی گفته با گذشت ۸ سال از حبسش در عراق تاکنون به دليل مشکلات مالی و مسافت قادر به ملاقات با خانواده خود نبوده است.

قوانين کيفری مربوط به حمل، خريد، فروش و مصرف مواد مخدر در عراق سخت‌گيرانه است. اين قوانين از دوره حکومت صدام حسين، رهبر پيشين عراق تاکنون ادامه پيدا کرده‌اند.