جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پایان مذاکرات خود با همتای فرانسوی‌اش، لوران فابیوس، اعلام کرد؛ واشنگتن و پاریس در مورد پرونده هسته‌ای ایران به موضعی یکسان رسیده‌اند.

kerry
فرانسه موافق ضوابط سخت‌گیرانه‌تری برای توافق هسته‌ای برای ایران بوده است

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، جان کری شنبه هفتم مارس در پاریس، ضمن اعلام موافقت با نظر همتای فرانسوی خود مبنی بر «ضرورت پیش‌تر رفتن» گفت: «ما موضعی واحد داریم. اگر ما هم مثل لوران تصور نمی‌کردیم که هنوز باید از این پیش‌تر رفت که توافق پیشاپیش انجام شده ‌بود. ما می‌دانیم که باید این توافق را مستحکم‌‌تر کرد.»

فابیوس شنبه تصریح کرد که از نظر او «حجم»، به معنای تعداد و کیفیت سانتریفوژ‌هایی که ایران می‌تواند اجازه داشته باشد طبق توافقنامه فعال کند، باید پایین بیاید. همچنین او گفته که  «کنترل»، به مفهوم بازرسی‌ها و راست آزمایی‌هایی که مشخص کند ایران توافق را نقض نکرده نیز باید افزایش یابد.

رویترز این گفت‌و‌گوها را تلاشی برای «کاستن از مخالفت فرانسه» با توافق هسته‌ای گروه ۵+۱ با ایران توصیف کرده‌است. فرانسه به‌عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت و دارنده‌ حق وتو، موافق ضوابط سخت‌گیرانه‌تری برای توافق هسته‌ای برای ایران است.

سال ۲۰۱۳ مذاکرات مخفی آمريکا با دولت وقت ايران در عمان آشکار شد، فرانسه سريعاً نسبت به توافق زودرس نسبت به ايران واکنش منفی نشان داد تا عدم پايبندی واشنگتن به خط قرمز «سلاح شيميايی» عليه بشار اسد و امتناع  آمریکا از مداخله نظامی در سوریه را «تلافی» کرده‌ باشد.

فابيوس که در گفت‌و‌گوهای پاريس علاوه بر کری، ميزبان همتايان آلمانی و بريتانيايی خود در گروه ۱+۵ نيز بود، بارها عبارت «توافق سفت و سخت» را به‌کار برد.

با این حال، «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارش خود از این گفت‌و‌گوها تأکید کرد که حاصل گفت‌و‌گوهای پاریس یکسان‌شدن موضع «اتحادیه‌ اروپا» با آمریکا است.

همچنین خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی با اشاره به سخنان مقام‌های ایرانی تصویری خوش‌بینانه‌تر از روند مذاکرات ارائه کرد. این خبرگزاری سخنان علی‌اکبر صالحی را که به اشتباه «معاون اول ریاست‌جمهوری ایران» خوانده‌شده است، آورده  که گفته است «موانع فنی کلیدی برای معامله هسته‌ای حذف شده‌است» و «دغدغه‌های کاذب» علیه برنامه هسته‌ای ایران برای رسیدن به توافق نهایی در حال رفع‌شدن است.

جان کری طی هفته گذشته سه دیدار با همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف برگزار کرد. قرار است این دو در ۱۵ ماه جاری بار دیگر پیش از ضرب‌الاجل برای رسیدن به «توافق کلی سیاسی» بر سر میز مذاکره بنشینند.