ماجرای کشته شدن سه جوان مسلمان در آمریکا اکنون به یک ماجرای سیاسی و بین المللی تبدیل شده است. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه می‌گوید سکوت رییس جمهور، معاون و وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مورد این واقعه بسیار معنادار است و آن‌ها می‌بایست موضع خود را در مورد این واقعه اعلام می‌کردند.

Erdogan_Chapel Hill murders_Feb 2015

اردوغان انتقاد شدید خود از دولت باراک اوباما را در جریان دیدارش از مکزیک و در یک کنفرانس خبری در کنار رییس جمهور آن کشور بیان کرد.

اردوغان خطاب به اوباما، جو بایدن، معاون او و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «اگر شما در جریان چنین واقعه‌ای ساکت بمانید و چیزی نگویید، آن‌‌گاه جهان نیز در قبال شما سکوت اختیار خواهد کرد.»

انتقاد اردوغان از دولت آمریکا، نشانه دیگری از شکاف‌های جدید میان سیاست‌های دولت ترکیه و ایالات متحده است.

کاخ سفید پیش‌تر و در روز چهارشنبه ۱۱ فوریه اعلام کرده بود پیش از هرگونه موضع‌گیری نسبت به این حادثه به انتظار تحقیقات پلیس در مورد علت و انگیزه این کشتار باقی می‌ماند.

جنازه سه جوان مسلمان که به ضرب گلوله کشته شده بودند، روز سه شنبه ۱۰ فوریه در شهر چپل هیل در ایالت کارولینای شمالی در آپارتمان مسکونی آنها پیدا شد. مردی به نام کریگ استفن هیکس، ۴۶ ساله خود را تسلیم پلیس کرد و مسئولیت قتل‌ها را پذیرفت.

بیشتر بخوانید: مناقشه بر سر قتل سه دانشجوی مسلمان توسط مردی مسلح در آمریکا

پلیس می‌گوید که کشته شدن سه دانشجوی مسلمان در ایالات کارولینای شمالی به خاطر دعوا بر سر پارکینگ بوده است؛ این خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته که معتقدند قاتل به دلیل تنفر از مسلمانان دست به این جنایت زده است.

Chapel Hill murders_Feb 2015
هزاران نفر یاد قربانیان را در شهر چپل هیل گرامی داشتند

در مراسم تشییع جنازه این سه جوان مسلمان که روز پنجشنبه برگزار شد، هزاران نفر در شهر چپل هیل شرکت کردند. پدر دو خواهر از قربانیان این حادثه اعلام کرد آن‌ها قربانی «تنفر مذهبی» در آمریکا شده‌اند.

گزارش‌ها از شهر چپل هیل تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه را بیش از پنج هزار نفر برآورد کرده‌اند.

قربانیان این حادثه ضیاء شادی برکات، ۲۳ ساله دانشجوی سال دوم دندانپزشکی، همسر ۲۱ ساله‌اش، یصور محمد ابوصالحه و خواهرش رازان محمد ابوصالحه، ۱۹ ساله بودند.