تصویری که در نگاه اول مانند نقشه‌ای رنگ باخته در کتابی کهنه به نظر می‌رسد، عکسی واقعی‌ست که از ایستگاه فضایی بین‌المللی «ISS» گرفته شده و ردپای سال‌هایی خونبار را بر خاک منطقه نشان می‌دهد.

Satbild Iran/ Irak

فضانوردانی که در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) در حال رصد زمین هستند، صحنه‌‌هایی را در مرز ایران و عراق دیده‌اند که در بدو امر، میدان‌های نفتی تصور شده‌اند. در بررسی تصاویر ماهواره‌ای اما روشن شده که موضوع به سنگرها، راه‌های ارتباطی و مواضع سربازان عراقی در سال‌ها قبل در حوالی بصره مربوط می‌شود. با گذشت ۲۶ سال از خاتمه جنگ ایران و عراق، خطوط خاکریزها هنوز قابل رویت‌ هستند.

در تصویر، مرز ایران و عراق به وضوح به صورت مسیری مستقیم قابل تشخیص است. خط مرزی از میانه حاشیه بالای عکس به طرف راست تصویر به طور مورب امتداد دارد. در سمت ایران رنگ شن‌ها تیره‌تر است.  عکس نواری شنی به طول ۲۰ کیلومتر را نشان می‌دهد.

این تصویر  در ۷ نوامبر ۲۰۱۴ گرفته شده اما رسانه‌ها آن را در نخستین هفته فوریه ۲۰۱۵ منتشر کرده‌اند.

ایستگاه بین‌المللی فضایی با مشارکت ۱۵ کشور جهان مشغول به فعالیت است. این ایستگاه در فاصله ۳۵۰ کیلومتری سطح زمین قرار دارد و با سرعتی معادل ۲۷۷۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۵ بار در روز به دور زمین می‌چرخد. این عکس توسط واحد رصد و سنجش علمی زمین با یک دوربین «دیجیتال تک‌لنزی بازتابی» (DSLR) با لنز ۸۰۰ میلیمتری گرفته شده است،

عکس اصلاح نشده  را در صفحه ناسا ببینید.

آن‌چه در تصویر «ISS» به چشم می‌خورد، بازمانده تحرکات و تدارکات جبهه‌های جنگ ایران و عراق است و خاکریزهای نزدیک بصره احتمالا به عملیات «کربلای ۵» ربط دارند. نیروهای ایرانی در ۱۹دی ۱۳۶۵ این عملیات را با فرماندهی سپاه پاسداران در محور شلمچه برای فتح بصره آغاز کردند. این عملیات بکی از بزرگ‌ترین درگیری‌ها در جنگ هشت‌ساله بود و تلفات انسانی بسیار بالای آن، مقدمه‌ای بر پایان جنگ ایران و عراق شد. به ادعای دو کشور در این عملیات ۲۰ هزار عراقی و ۶۵ هزار ایرانی جان خود را از دست دادند.

جنگ ایران و عراق (۱۳۶۷-۱۳۵۹) در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها آغاز شد. بر اساس آمارهای بین‌المللی، در طول این جنگ ۲۶۲ هزار ایرانی و ۱۰۵ هزار عراقی کشته شده‌اند. هزینه جنگ برای ایران ۶۲۷میلیارد دلار و برای عراق ۵۶۱ میلیارد دلار بود.