یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران، از کم نشدن اتکا به نفت در بودجه سال ۹۴ خبر داده است.

Iran 1394 Budget Bill

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا مصباحی مقدم گفته است که «اتکای لایحه بودجه ۹۴ به نفت کاهش ندارد و بودجه عمومی دولت به صورت غیر علمی از ۱۸۰ هزار میلیارد به ۲۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.»

غلامرضا مصباحی مقدم در برنامه مناظره لایحه بودجه ۹۴ گفته است: «قرار بود بودجه مبتنی بر عملکرد ارائه شود، اما از این جهت فعلاً لایحه بودجه فاقد چنین وضعی است.»

به گفته او دولت خلاف قانون برنامه پنجم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سهم صندوق توسعه ملی را ۱۲ درصد در سال آینده کاهش داده و‌‌ همان رقم کف ۲۰ درصد از درآمد نفتی را برای این صندوق پیشنهاد کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران با تاکید بر اینکه قرار بود دولت به طرح‌های عمرانی توجه ویژه‌ای داشته باشد و طرح‌های جدیدی در لایحه بودجه تعریف نکند، کاهش اتکای بودجه پیشنهادی به نفت را رد کرده و گفته: «قرار بود اتکای بودجه به نفت کاهش پیدا کند که از لحاظ ظاهری کاهش دارد، ولی به صورت واقعی کاهش ندارد.»

بودجه وابسته به نفت

اقتصاد ایران وابسته به نفت است و تحولات جهانی در قیمت نفت بودجه سال آینده این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. در روزهای گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس ایران گزارشی درباره تحولات بازار جهانی نفت در ماه‌های گذشته و پیش‌بینی قیمت نفت ارائه کرد. در این گزارش با توجه به عواملی مثل چشم‌انداز محدود تقاضا و تداوم مازاد عرضه، از عدم بازگشت قیمت‌ نفت به سطوح پیشین و آغاز دوران تازه‌ای در تاریخ بازارهای نفتی خبر داده شده بود.

پیشنهاد مجلس ایران این بود که قیمت ۶۰ دلاری برای نفت در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود. در لایحه فعلی بودجه که هم‌اکنون در مجلس در حال بررسی است، قیمت ۷۲ دلاری برای فروش هر بشکه نفت در نظر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس ایران برای نفت ۶۰ دلاری پیش از تحولات اخیر در قیمت نفت و کاهش آن نوشته شده باشد.

در ادامه این تحولات، رسانه‌های ایران هفته گذشته خبری مبنی بر پیش‌بینی نفت ۴۰ دلاری در بودجه سال آینده از سوی وزیر اقتصاد منتشر کرده بودند اما این خبر از سوی او تکذیب شد.

علی طیب‌نیا گفته بود: «درباره قیمت نفت پیش‌بینی قطعی وجود ندارد، چرا که یکی از پیش‌بینی‌ها این است که حتی ممکن است قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار هم برسد و یکی دیگر از پیش‌بینی‌هایی که در محافل بین‌المللی هم مطرح بوده این است که قیمت نفت ممکن است به حدود ۷۰ دلار بازگردد، بنابراین ما باید خود را برای آن شرایط آماده کنیم.»

او تاکید کرده بود که دولت سناریوهای مختلفی راجع به قیمت نفت چه در حالت کاهشی و چه در حالت افزایشی از ۴۰ تا ۷۰ دلار آماده کرده است.

افت ۲۳ دلاری قیمت نفت در فاصله ماه‌ مه تا اکتبر ۲۰۱۴، زیانی ۲/ ۱ میلیارد دلاری از محل صادرات نفت خام به ایران تحمیل کرده است.