رامین رضائیان، مدیرکل دفتر امور توانبخشی- مراقبتی سازمان بهزیستی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، از وجود ۱۲هزار و ۸۰۰ فرد مجهول‌الهویه معلول، سالمند و بیمار روانی در مراکز بهزیستی خبر داده است.

Salmandi
برخی خانواده‌ها به خاطر ناتوانی در پرداخت هزینه نگهداری از سالمندان، آن‌ها را در مراکز‌‌‌ بهزیستی یا خیابان رها می‌کنند

در ایران، سازمان بهزیستی بر اساس قانون مکلف به خدمت‌رسانی به سالخوردگان، معلولان و بیماران روانی مزمن است.
به گفته مدیرکل دفتر امور توانبخشی- مراقبتی سازمان بهزیستی، هزینه نگهداری سالمندان در مراکز شبانه‌روزی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هر ماه است.

بر اساس مصوبات دولت، ۴۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه به این مراکز پرداخت می‌شود اما بخشی از هزینه نگهداری در این مراکز برعهده خانواده‌هاست. به همین دلیل برخی خانواده‌ها به خاطر ناتوانی در پرداخت این مبلغ، سالمندان خود را در این مراکز‌‌‌ رها می‌کنند. همچنین برخی از سالمندان نیز که سرپرست موثر ندارند، در خیابان‌ها‌‌‌ رها می‌شوند و پس از طی مراحل قانونی، به مراکز بهزیستی فرستاده می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی- مراقبتی سازمان بهزیستی از افزایش حضور سالخوردگان در بین کارتن‌خواب‌ها نیز خبر داده است. او درباره وضعیت سالمندان متکدی گفته: «این افراد بنا به دلایل مختلف در معابر عمومی و خیابان‌ها‌‌‌ رها شده و به دلیل نداشتن فضای فیزیکی مناسب برای خواب به عنوان کارتن‌خواب شناخته می‌‌شوند.»

بر اساس قانون، شهرداری مکلف به جمع‌آوری این افراد و انتقال آنان به سامان‌سراهای خود برای مدت زمانی مشخص است. این افراد پس از بررسی‌های اولیه، توسط احکام قضایی برای نگهداری به مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی و مراکز خصوصی تحت نظارت سازمان بهزیستی سپرده می‌‌شوند. یارانه مصوب هیات دولت به این مراکز پرداخت شده و آن‌ها موظفند خدمات توانبخشی و مراقبتی لازم را به این افراد ارائه دهند.

همچنین این افراد اغلب به دلیل کهولت سن به انواع بیماری‌ها مانند دیابت، آلزایمر و سایر بیماری‌های واگیر‌دار و غیرواگیر‌دار مربوط به دوران سالمندی مبتلا و نیازمند استفاده از داروهایی خاص هستند. مدیرکل دفتر امور توانبخشی- مراقبتی سازمان بهزیستی گفته که تامین دارو و درمان گروه از وظایف وزارت بهداشت و درمان است و این سازمان درحال حاضر در بحث دارو با مشکل مواجه است.

رامین رضائیان اعلام کرده که پدیده سالمندان متکدی یا کارتن‌خواب بیشتر در کلان‌شهر‌ها اتفاق می‌افتد و در تهران به دلیل بعد جمعیتی و وسعت شهر بیشترین تعداد افراد مجهول‌الهویه و فاقد سرپرست دیده می‌شود. در برخی شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد هم تعداد این افراد زیاد است.

جمعیت سالخوردگان ایران شش میلیون نفر است که انتظار می‌رود با توجه به تغییرات جمعیتی در سال‌های آینده بر این تعداد افزوده شود.

این گزارش اشاره‌ای به وضعیت سایر گروه‌های مجهول‌الهویه که شامل بیماران روانی و معولان هستند نکرده است.