هشتمین دوره جشنواره فیلم «آسیا پاسیفیک» امروز، پنجشنبه ۱۱ دسامبر در شهر بریسبان در استرالیا کارش را آغاز می‌کند. اصغر فرهادی، فیلمساز نام‌آشنای ایرانی ریاست هیأت داوران این جشنواره را به عهده دارد.

جشنواره «آسیا پاسیفیک» سینمای ۷۱ کشور جهان با بیش از چهار میلیارد جمعیت را پوشش می‌دهد
جشنواره «آسیا پاسیفیک» سینمای ۷۱ کشور جهان با بیش از چهار میلیارد جمعیت را پوشش می‌دهد

در این جشنواره سینمایی ۳۶ فیلم از ۲۱ کشور آسیایی و جزایر اقیانوس آرام با هم رقابت می‌کنند. چین و روسیه هر یک با شش نامزدی و ایران با پنج نامزدی و کره‌ جنوبی و استرالیا با چهار نامزدی در صدر فهرست برترین‌های آسیا – پاسیفیک قرار دارند. هم‌چنین ترکیه و هنگ‌کنگ با سه نامزدی، هند، کردستان عراق، فیلیپین، سریلانکا و قزاقستان نیز با دو نامزدی در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.

از سینمای اجتماعی ایران فیلم «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان در دو رشته بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد، فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد در رشته بهترین کارگردانی، فیلم «ملبورن» ساخته نیما جاویدی در رشته بهترین فیلمنامه و فیلم « شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار در رشته بهترین بازیگر زن در رقابت‌ها حضور دارند.

«خواب زمستانی» ساخته نوری بیلگه جیلان، فیلمساز سرشناس ترک که پیش از این نخل طلای شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن را به دست آورده بود، «خاطرات روی سنگ» به کارگردانی شوکت امین کورکی، کارگردان کرد عراقی، «لویاتان» (نهنگ) ساخته آندری ژویاگینتسف و فیلم «مالک‌ها» به کارگردانی عادل خان یرژانف از کشور قزاقستان بر سر به دست آوردن جایزه بهترین فیلم جشنواره آسیا پاسیفیک با هم رقابت می‌کنند.

اصغر فرهادی، رییس هیأت داوران جشنواره «آسیا پاسیفیک»
اصغر فرهادی، رییس هیأت داوران جشنواره «آسیا پاسیفیک»

ریاست هیأت داوران هشتمین دوره جشنواره فیلم «آسیا پاسیفیک» را اصغر فرهادی به عهده دارد. مایکل هاوکینز، رئیس جشنواره آسیا پاسیفیک از اصغر فرهادی به عنوان سینماگری یاد کرده که «درک بی‌نظیر و عمیقی» از سینما دارد.

اصغر فرهادی با فیلم‌های «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» سه بار موفق به دریافت جایزه از جشنواره «آسیا پاسیفیک» شده است. او از سال ۲۰۰۹ تاکنون عضو آکادمی آسیا پاسیفیک (آپسا) است.

خلاف جشنواره‌های سینمایی دیگر، مهمانان جشنواره «آسیا پاسیفیک» از روی فرش سیاه عبور می‌کنند. امیل شرمن (تولیدکننده استرالیایی و برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۱۱ به خاطر فیلم «سخنرانی پادشاه»)، کلیف کرتیس (بازیگر نیوزلندی که با بازی در فیلم «پیانو» ساخته جین کمپیون درخشید)، و همچنین حیام عباس (بازیگر فلسطینی که با بازی در فیلم «درخت لیمو» در جهان مطرح شد)، از چهره‌های سرشناسی‌اند که در هشتمین دوره جشنواره فیلم «آسیا پاسیفیک» شرکت دارند.

جشنواره فیلم «آسیا پاسیفیک» از سال ۱۹۵۴ تاکنون، هر سال در یکی از کشورهای عضو فدراسیون جهانی اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) برگزار می‌شود. منطقه آسیا پاسیفیک شامل ۷۱ کشور است که از آن میان ۲۱ کشور عضو فیاپف هستند. این منطقه از جهان بیش از چهار میلیارد نفر جمعیت دارد و به همین جهت جشنواره «سینما پاسیفیک» از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های جهان به شمار می‌آید.