این روزها جشنهای خانه سینما در سالن سیفالله داد و حیاط خانه سینما بدون تجمل برگزار میشود. در جشن فیلم کوتاه و جشن مستند، فیلم «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد که جایزه بهترین فیلمنامه ونیز را دریافت کرده و در جشنواره فیلم لندن و جشنواره فیلم تورنتو هم حضور دارد، به عنوان نماینده سینمای اجتماعی ایران در مرکز توجه قرار گرفت. همچنین از کیانوش عیاری، فیلمساز برحسته ایرانی تقدیر شد.
بودن و نبودن در سینمای ایران
در جشن فیلم کوتاه خانه سینما گروهی از چهرههای شاخص سینمای ایران حضور داشتند: کیانوش عیاری، جعفر پناهی، علیرضا رضاداد، محمدمهدی طباطبایینژاد، فرهاد توحیدی، ابراهیم مختاری، امید روحانی، هوشنگ گلمکانی، هوشنگ مرادیکرمانی، مرتضی رزاقکریمی و شهرام مکری.
مجید برزگر، رییس هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران در سخنانی کیفیت فیلمهای کوتاه تولید شده را ستود و بر هویت مستقل فیلم کوتاه در بدنه سینمای ایران تأکید کرد.
در این مراسم از کیانوش عیاری، کارگردان معاصر ایران تقدیر شد.
فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عباری و همچنین فیلم «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد از زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر تاکنون، همواره بحثبرانگیز بوده، و از سوی رسانههای وابسته به سپاه پاسداران و حلقه مصباحیون به عنوان فیلمهای طرفدار «فتنه» مورد تهاجم قرار گرفته است.
مجید برزگر اقبال فیلم «قصهها» در جشنواره فیلم ونیز را به رخشان بنیاعتماد تبریک گفت و سپس جعفر پناهی جایزه کیانوش عیاری را به او اهداء کرد.
کیانوش عیاری در سخنانی به مشکلاتی که برای برخی از فیلمهای ساخته او، «شبح کژدم» (۱۳۶۵)، «آن سوی آتش» (۱۳۶۶)، «آبادانیها» (۱۳۷۱)، و «بودن و نبودن» (۱۳۷۷) پیش آمده اشاره کرد.
او گفت: « “شبح کژدم” در سالی ساخته شد که در اثر یک سوءتفاهم مضحک، فیلم کاملاً ضربه خورد. چندسال بعد “آبادانیها” به بهانه اینکه آن فیلم را ضد جنگ میخواندند، ضربه خورد. بار دیگر “آن سوی آتش” هم دچار چنین سوءتفاهماتی شد. “بودن یا نبودن” هم به بهانهای در چهارمین روز نمایش، از اکران پایین کشیده شد و این سوءتفاهمها با “خانه پدری” ادامه پیدا کرد. امیدوارم فیلمهای من و برخی از دوستان از محاق چنین سوءتفاهمهایی بیرون بیایند. میبینید که فیلم آقای حاتمیکیا به اکران میرسد و آب از آب تکان نمیخورد. سهم “بودن یا نبودن” در سینمای ایران نبودن بود.»
جوایز جشن فیلم کوتاه:
بهترین فیلم | «سوزن» | آناهیتا قزوینیزاده |
بهترین کارگردانی فیلم تجربی | «اتاقی در نیویورک» | بنیامین هفتلنگ |
بهترین کارگردانی | «سوزن» | آناهیتا قزوینیزاده |
بهترین تصویربرداری | «حذف اضطراری» | سینا کرمانیزاده |
بهترین تدوین | «حذف اضطراری» | محمد نجاریان |
بهترین صدا | «حذف اضطراری» | بهروز عابدینی و علی ابوالصدق |
جشن مستند در سایه «سیاهنمایی»
جشن مستند از مجموعه شانزدهمین جشن بزرگ سینما ایران هم شب گذشته با حضور محمد طباطبایینژاد، مرتضی رزاقکریمی، فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، محمد بزرگنیا و جمعی از مستندسازان در سالن سیفالله داد خانه سینما برگزار شد.
محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما در سخنانی با گوشهچشمی به اقبال فیلم «قصهها» در جشنوارههای جهانی به مفهوم «سیاهنمایی» اشاره کرد: «این واژه اخیراً آنقدر استفاده میشود که انگار دیگر یک واژه پذیرفته شده است. حضور بینالمللی سینما نسبی است و نمیشود قاطع گفت سیاه است یا سپید.»
او در ادامه به تهاجم رسانههای وابسته به سپاه پاسداران و حلقه مصباحیون به سینمای اجتماعی ایران اشاره کرد و گفت: « این هجمهها سوء تفاهم ایجاد کرده است که آخرین مورد آن فیلم رخشان بنیاعتماد است که من نمیدانم اگر سینما این نوع فیلم را هم تحمل نکند چه چیز از آن باقی میماند. سینمایی که نگاه نقادانه ندارد و به همه چیز سفید و پاستوریزه نگاه میکند دیگر نام سینما ندارد و انگار داریم درباره یک تلویزیون آن هم با محدودیت خاص خودش صحبت میکنیم.»
جوایز جشن مستند
موسیقی فیلم مستند | بابک میرزاخانی | «حیات در رگهای سرد» |
طراحی صدا | مازیار شیخ محبوبی و امیر قاسمی | «۶ قرن، ۶ سال» |
بهترین تدوین | بابک حیدری | «جایی برای زندگی» |
بهترین تصویربرداری | محمود منصوری و مهدی نورمحمدی | «حیات در رگهای سرد» |
بهترین کارگردانی مستند کوتاه | محمد علی هاشم زهی | «آک، آپ، آس» |
تهیهکنندگی فیلم مستند کوتاه | محمد مهدی طباطبایینژاد و محمد علی هاشم | «آک، آپ، آس» |
بهترین پژوهش فیلم | حسن نقاشی و بهزاد فتحی نیا | «شاه جهان» و «حیات در رگهای سرد» |
بهترین کارگردانی مستند نیمهبلند | حسن نقاشی | «شاه جهان» |
بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند | محسن استاد علی | «جایی برای زندگی» |
بهترین فیلم مستند بلند | مرتضی رزاق کریمی | «خاطراتی برای تمام فصول» |