هفت تن از کارشناسان و گزارشگران ويژه حقوق بشر سازمان ملل طی بيانيه‌ای مشترک، تشدید دستگيری‌ها و حکم فعالان جامعه مدنی در ايران  را محکوم کردند.

Human Rights
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل صدور احکام سنگین را «غير قابل پذيرش» و «ناعادلانه» دانسته‌اند

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر)، جمعه ۸ اوت (۱۷مرداد) هفت تن از کارشناسان و گزارشگران ويژه حقوق بشر سازمان ملل، دستگيری‌های اخير و صدور احکام سنگين برای فعالان جامعه مدنی را به شدت محکوم و در اين مورد ابراز نگرانی کردند.

در اين بيانيه دست‌کم به تعداد ۳۶ تن از روزنامه نگاران، وبلاگ‌نگاران، فيلم‌سازان و نويسندگان که بسياری از آنها فعالان حقوق بشر هستند، اشاره شده که از يکم خرداد ۱۳۹۳ دستگیر و یا محکوم شده‌اند.

کارشناسان و گزارشگران ويژه حقوق بشر سازمان ملل از جمله به حکم اعدام ارژنگ داوودی و دستگیری جیسون رضائیان، خبرنگار «واشنگتن پست» و همسر او یگانه صالحی، خبرنگار روزنامه «نشنال» امارات متحده عربی اعتراض کرده‌اند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل صدور احکام سنگین را «غير قابل پذيرش» و «ناعادلانه» دانسته‌اند و افزوده‌اند که اتهامات اين افراد هيچ تناسبی با مجازات اعدام و يا حبس‌های طولانی مدت ندارند.

اتهام برخی از اين فعالان «تجمع و تبانی عليه امنيت ملی» عنوان شده است.

در ميان امضاکنندگان نام احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران نيز به چشم می خورد.