سروش مدبری، يکی از مديران پيشين سازمان حفاظت از محيط‌زيست ايران می‌گويد آبياری زمين‌های زراعی تهران با آب فاضلاب باعث افزايش بيماری‌های سرطانی، کليوی و تنفسی شده است.

sabzi
قيمت سبزيجاتی که با آب فاضلاب آبياری می‌شوند ارزان‌تر است، در مقابل اما مشکلات بيشتری برای مصرف‌کننده ايجاد می‌کند

به گزارش روزنامه شهروند روز سه‌شنبه ۱۴مرداد ، مدبری گفت: «مسئولان وزارت بهداشت، شهرداری، جهاد کشاورزی و…  همه اين‌ها را می‌بينند، اما باز هم اجازه فعاليت به اين کشاورزان را می‌دهند و هيچ‌کس جلوی کار آن‌ها را نمی‌گيرد.»

به گفته وی «قيمت سبزيجاتی که با آب فاضلاب آبياری می‌شوند ارزان‌تر است، در مقابل اما مشکلات بيشتری برای مصرف‌کننده ايجاد می‌کند.»

مدبری افزود: «انواع آلاينده‌های فلزی و آلی در اين فاضلاب‌ها پيدا می‌شود. کبالت، نيکل، آرسنيک تنها بخشی از اين‌هاست. هرقدر اين آب‌ها از شمال شهر به سمت جنوب حرکت می‌کنند، آب آلوده‌تر می‌شود، تا جايی که حتی رنگ آب سياه می‌شود و تا يک متر نيز روی آن کف می‌ايستد. اين آب پر از آلودگی است که متاسفانه در جنوب شهر تهران و ورامين با همين آب‌ها، سبزيجات و صيفی‌جات را آبياری  می‌کنند.»

در حال حاضر بيش از دو  ميليون متر مکعب فاضلاب شهری و همچنين پساب بيش از ۱۷هزار واحد صنعتی در جنوب تهران و معابر و اراضی کشاورزی رها می‌شود.

محمدهادی حيدرزاده، مدير کل سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران چندی پيش گفت حداقل ۳۰  درصد از اراضی کشاورزی جنوب تهران با آب فاضلاب آبياری می‌شود.