سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۳۰ ژوییه حمله اسراییل به یک مدرسه در نوار غزه را به شدت محکوم کرد.

مدرسه سازمان ملل در جبلیه پس از حمله بمب‌افکن‌های اسرائیلی
مدرسه سازمان ملل در جبلیه پس از حمله بمب‌افکن‌های اسرائیلی

در حمله ارتش اسرائیل به مدرسه سازمان ملل در جبلیه حداقل ۱۵ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

پیر کراهنبول، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه گفت: «نقض بسیار جدی قوانین بین المللی توسط  اسراییل را با شدید‌ترین لحن ممکن محکوم می‌کنیم».

به گفته کراهنبول، کودکان فلسطینی در حالی شب گذشته کشته شدند که کف زمین کلاس‌های این مدرسه در آغوش والدین خود به خواب رفته بودند. او این حمله را «مایه شرمساری جهان» دانست و گفت این عمل همه ما را منزجر و آزرده کرده است.

به گفته این نماینده سازمان ملل متحد در غزه، از این مدرسه پس از حمله بازدید به عمل آمده و ضمن جمع آوری شواهد لازم گزارشی نیز در این مورد تهیه شده است که نشان می‌دهد این مدرسه بر اثر آتشبار توپخانه اسراییل ویران شده است. به گفته کراهنبول، بررسی‌ها  از برخورد سه بمب یا گلوله توپ به این مدرسه نشان دارد.

در مدرسه جبلیه حدود ۳۳۰۰ آواره فلسطینی به همراه کودکانشان پناه گرفته بودند.

ارتش اسراییل، حماس را مسئول جان باختن غیر نظامیان و کودکان می‌داند. به گفته اسراییلی‌ها، حماس از غیر نظامیان، مدارس و بیمارستان‌ها به عنوان سپر عملیات نظامی خود استفاده می‌کند. حماس این ادعای اسراییل را تکذیب می‌کند.

هفته گذشته نیز یک مدرسه دیگر در «بیت حنون» در نوار غزه هدف قرار گرفته بود.

با گذشت ۲۳ روز از آغاز حملات سنگین اسراییل به نوار غزه، حداقل ۱۲۴۰ فلسطینی که بیشتر آن‌ها غیر نظامی هستند، کشته شده‌اند.