حماس در واکنش به کشته شدن ۱۴ فلسطینی و ده‌ها مورد حملات هوایی و دریایی اسرائیل، تل‌آویو را هدف موشک قرار داد. ۴۰ هزار سرباز ذخیره اسرائیلی برای عملیات احتمالی در نوار غزه فراخوانده‌ شدند.

Ashdod
یک سکوی پرتاب موشک اسرائیل در شهر بندری اشدود

پرتاب یک موشک از نوار غزه به سوی تل‌آویو در شامگاه سه‌شنبه ۸ ژوئیه، آژیر خطر را در این شهر به صدا درآورد. این راکت به کمک سامانه «گنبد آهنین» دفع شد اما موشک دیگری در بیت‌المقدس به یک خانه اصابت کرد.

تلویزیون اسرائیل با پخش تصاویری از این حمله، تاکید کرد که کسی در این میان زخمی نشده است. آژیر خطر در شهرهای جنوبی بیرشوا، اشکلون و اشدود هم به صدا در آمد. حماس اعلام کرد که شهر بندری حیفا نیز زیر آتش گرفته است.

حملات موشکی فلسطینی‌ها پس از بمباران دو روزه دستکم ۱۵۰ موضع حماس از هوا و دریا صورت گرفته‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید این حملات علیه «اهداف تروریستی» انجام شده‌اند اما منابع فلسطینی تاکید می‌کنند که از میان ۱۴ کشته حملات روز سه‌شنبه، ۸ نفر غیرنظامی از جمله سه  کودک و نوجوان بوده‌اند. شش نفر دیگر، اعضای سازما‌ن‌های حماس و جهاد معرفی شده‌اند.

چهار نفر از اعضای مقتول حماس از جمله محمد شعبان، کادر این سازمان، سرنشینان یک خودرو بوده‌اند.

Gaza
خودرویی که محمد شعبان یکی از کادرهای حماس به همراه سه سرنشین دیگر در آن کشته شدند.

محافل درمانی و امدادی در غزه گفته‌اند که در این حمله ۲۵ نفر نیز زخمی شده‌اند. حماس حملات اسرائیل را «جنایت جنگی» خواند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از اسرائیل خواسته که حملات خود را فورا قطع کند. یکی از سخنگویان حماس، سامی ابوذهری نیز هشدار داده که اسرائیل با آتش بازی نکند وگرنه هزینه سنگینی خواهد پرداخت.

کابینه امنیتی اسرائیل از ارتش این کشور خواسته تا ۴۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره را فرابخواند. وزیر کشور اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت که همه گزینه‌ها از جمله تهاجم زمینی به نوار غزه باز هستند. گیدون سعر گفت: «اصراری به رویاروئی نظامی نیست اما بیش از این نباید در تضعیف حماس درنگ کرد.»

پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل تاکید کرد که حمله هوایی تنها یک مرحله از عملیات موسوم به «لبه دفاعی» است. او گفت دو گردان نیروی زمینی ارتش اسرائیل در حال حاضر در نوار غزه مستقر شده‌اند و باقی نیز در روزهای آینده به آنها می‌پیوندند.

Israelis Soldiers
سربازان اسرائیلی مستقر در امتداد مرز اسرائیل و  نوار غزه

لرنر پیش‌تر از جابه‌جایی ۱۵۰۰ نفر از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در امتداد نوار غزه خبر داده بود. همچنین موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرده که این کشور برای جنگی علیه حماس آماده می‌شود که یکی دو روزه نخواهد بود.

آمریکا حمله به تل آویو و تداوم موشک‌پرانی «تروریست‌ها» به مردم غیرنظامی را محکوم کرد. جاش ارنست، سخنگوی اوباما گفت: «اسرائیل در برابر حملات ناجوانمردانه حق دفاع دارد.» او افزود هیچ کشوری نمی‌تواند این بپذیرد که شهروندانش زیر آتش موشک باشند.

تنش کنونی فلسطینیان و اسرائیل، جدی‌ترین رویارویی آنها از نوامبر ۲۰۱۲ تاکنون به شمار می‌‌آید. مسبب این تنش، ربایش و قتل سه نوجوان اسرائیلی و قتل انتقامجویانه یک نوجوان فلسطینی است.

جامعه بین‌المللی با نگرانی احتمال یک جنگ جدید در غزه و انتفاضه‌ای دوباره نزد فلسطینیان را دنبال می‌کند.

گزارش تصویری:

[tribulant_slideshow gallery_id=”134″]