قرار است در ایتالیا بر اساس رمان «نام گل سرخ» نوشته اومبرتو اکو، نشانه‌شناس و رمان‌نویس سر‌شناس ایتالیایی یک سریال تلویزیونی در شش قسمت ساخته شود. فیلمبرداری از این سریال در سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد شد.

اومبرتو اکو، نشانه‌نشانس و رمان‌نویس سرشناس ایتالیایی
اومبرتو اکو، نشانه‌شناس و رمان‌نویس سرشناس ایتالیایی

به گزارش روزنامه ایتالیایی‌زبان «لا رپوبلیکا»، شبکه «آر‌ ای آی» تلویزیون ایتالیا قصد دارد بر اساس رمان «نام گل سرخ» نوشته اومبرتو اکو یک سریال تلویزیونی در شش قسمت تهیه کند. تهیه‌کننده‌ای به نام «ماتئو لوی» امتیاز این رمان را خریده و فیلمنامه‌نویسی به نام «آندره‌آ پورپوراتی» سناریوی آن را می‌نویسد. فیلمبرداری از این مجموعه در سال ۲۰۱۵ آغاز می‌شود. نام بازیگران این مجموعه تلویزیونی و کارگردان آن هنوز اعلام نشده است.

در سال ۱۹۸۶ بر اساس رمان «نام گل سرخ»، مشهور‌ترین و پرخواننده‌ترین اثر اومبرتو اکو یک فیلم سینمایی ساخته شد و در سینماهای جهان به نمایش درآمد. کارگردانی این فیلم را ژان ژاک آنو، کارگردان سر‌شناس فرانسوی بر عهده داشت و تهیه‌کنندگانی از سه کشور آلمان، فرانسه و ایتالیا در تولید آن مشارکت داشتند.

این فیلم دو ساعته که درباره کشف راز قتل یک کتابدار در یک صومعه قرون وسطایی است، در قرن چهاردهم اتفاق می‌افتد و کاملاً به رمان اومبرتو اکو وفادار است.

شهرام طاهری ترجمه فارسی رمان «نام گل سرخ» را در سال ۱۳۷۴ خورشیدی توسط انتشارات شباویز منتشر کرد.