بازی ایران و نیجریه نخستین رویارویی بدون گل جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود. نیجریه قهرمان آفریقا و نامزد جدی مقام دوم گروه اف – پس از آرژانتین – با یک بازی فقیرانه و بدون صحنه‌های تماشایی، ناامیدکننده بود. این تیم حرکت تاکتیکی موفقی نداشت، طرحی هم نداشت.

اشکان دژاگه (سمت راست) از ایران در مصاف احمد موسی (چپ) از نیجریه
اشکان دژاگه (سمت راست)، در مصاف احمد موسی (سمت چپ) از نیجریه

در مقابل تیم ملی ایران به جز ده دقیقه نخست بازی که بازیکنانش نگران وشتابزده بودند، اگر چه از نظر تاکتیک درخشان نبودند، اما در بقیه بازی تیمی یکپارچه و جنگنده نشان دادند که از نظر قدرت بدنی نیز بسیار خوب آماده شده بود.

بازیکنان ایرانی با کار تیمی اجازه ندادند عقاب‌های آفریقا بر فراز ورزشگاه «کوریتیبا» به پرواز در‌آیند.

از نظر تماشاگران جام جهانی این دیدار کسل‌کننده و بدون صحنه‌های پرهیجان فوتبال بود که این روزها در برزیل می بینیم. کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی ایران، هدف ساده‌اش را رفتن از برزیل و ترک جام جهانی با «غرور و افتخار» بیان کرده بود. با نتیجه بدون گل دوشنبه شب (۱۶ ژوئن / ۲۶ خرداد) در حال حاضر بازیکنان ایران بخشی از این ماموریت را انجام داده اند.

این مساوی نزدیک به ۱۰ هزار تن از تماشاگران ایرانی حاضر در ورزشگاه را شادمان کرد و مردم ایران را که پس از پایان دیدار ایران نیجریه به خیابان ها رفتند و شادمانی کردند.

Iran Nigeria Tehran
شادی در تهران پس از بازی ایران و نیجریه (عکس از: عرفان خوشخو، خبرگزاری ایسنا)

بازی دوم ایران روز شنبه آینده با آرژانتین است که با لیونل مسی به میدان می‌آید. اما ایرانی‌ها و کارلوس کی روش بیشتر چشم به بازی نیجریه و بوسنی هرزگوین دارد که همان شب آغاز می‌شود و برای هر سه تیم این گروه برای مکان دوم پشت سر آرژانتین اهمیت دارد.

در حال حاضر آرژانتین با یک پیروزی و سه امتیاز در صدر جدول گروه اف قرار دارد. ایران و نیجریه نیز به ترتیب با یک امتیاز در جای دوم و سوم بوسنی هرزگوین نیز بدون امتیاز در جای چهارم ایستاده است.

«رادیو زمانه» با هیوا یوسفی، روزنامه‌نگار و کارشناس فوتبال در تهران در باره دیدار نیجریه و ایران و نیز واکنش ایرانی‌ها در پایان مسابقه گفت‌وگو کرد.

[podcast]http://www.mediafire.com/download/4mb8q1u79bv7p9e/iran-nigeria.mp3[/podcast]