شورشیان گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) برای نخستین بار کنترل شهر موصل عراق را در دست گرفتند. آن‌ها در حال پیش‌روی به سوی منطقه صلاح‌الدین هستند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) که متشکل از نیروهای اسلامگرای سنی است از فتح موصل، دومین شهر بزرگ عراق در ۳۵۰ کیلومتری شمال بغداد و تمام استان نینوا، به‌عنوان «سرزمین سنی» خبر داد.

این نخستین بار است که نیروهای «داعش» کنترل کامل یک استان را در عراق در دست می‌گیرند.

پیش از این نیز «داعش» برخی مناطق استان «الانبار» عراق را تسخیر کرده بود.

در شب منتهی به روز سه‌شنبه ۲۰ خردادماه (۱۰ ژوئن) صدها تن از مردان مسلح حمله به موصل را آغاز کردند و پس از نبرد شدید با نیروهای ارتش و پلیس عراق موفق شدند ابتدا مقر دولت محلی، زندان‌ها و تلویزیون و سپس تمامی شهر موصل را تصرف کنند.

جهادگران گروه «داعش» از طریق بلندگو پیام می دادند که «تنها علیه کسانی می‌جنگند که به آن‌ها حمله کنند.»

به‌گفته اسامه النجيفی، رئيس پارلمان عراق، پیش از آن نیروهای امنیتی دولت عراق وسایل نقلیه خود را رها کردند و چند پاسگاه پلیس نیز به آتش کشیده شد. ساعاتی بعد کل استان نینوا به دست نیروهای «داعش» افتاد.

النجیفی ضمن انتقاد از عملکرد نيروهای مسلح و ارتش عراق در موصل گفت: «نيروهای ارتش به دليل کمبود نيرو، مقاومت چندانی در برابر گروه “داعش” نکردند.»

وی همچنین گفت نيروهای ارتش عراق تسليحات و تجهيزات نظامی خود را در موصل برجای گذاشته‌اند.

جهادگران گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)
جهادگران گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)

شبکه الجزیره نیز خبر داد که نوری مالکی در بیانیه‌ای در سراسر عراق وضعيت فوق‌العاده اعلام کرد.

مالکی در این بیانیه نوشت: «دولت تصميم دارد در تمام عراق وضع فوق‌العاده اعلام کند و از مجلس می‌خواهد نشستی فوری برای اعلام وضع فوق‌العاده در کشور به منظور مقابله با گروه تروريستی داعش برگزار کند.»

آماده‌باش در کردستان ایران و عراق

در همین حال نيروهای پيشمرگه اقلیم کردستان عراق در دشت نينوی و کرکوک، مناطق همجوار شهر موصل به حالت آماده‌باش کامل در آمدند.

در ایران نیز احسن علوی، نماينده سنندج و ديواندره از آمادگی مرزبانی ایران در پی تحرکات اخير گروه «داعش» در مرز کردستان خبر داد.

احسن علوی گفت: «دامنه حرکت گروه تروريستی داعش می‌تواند به مرزهای ايران برسد اما ارتش ما اين آمادگی برای مقابله با آن‌ها را دارد.»

وی افزود: «سيستم امنيتی عراق تدبير اساسی و لازم را برای مقابله با گروه داعش نداشته است که اين امر منجر به تصرف کامل برخی از مناطق اين کشور از جمله موصل شده است.»

به‌گفته وی «در اقليم کردستان عراق رغبتی برای ورود اين گروه وجود ندارد و در طول تاريخ ثابت شده است که کردستان هيچ‌گاه نخواسته وارد حاشيه شود.»

ضربه اساسی

تصرف موصل توسط گروه «داعش» ضربه‌ای اساسی به دولت نوری مالکی به‌شمار می‌رود که به‌تازگی در انتخابات مجلس پیروز شد.

شورشیان که توسط قبیله‌های مخالف مالکی تجهیز می‌شوند پیش از این کنترل فلوجه در ۶۰ کیلومتری بغداد و منطقه رمادی در ۸۰ کیلومتری شمال را در دست گرفته بودند.

از چند ماه پیش «داعش» به دنبال گسترش کنترل خود بر «کشور سنی‌مذهب» از طریق اتصال با غرب سوریه، که در آن گروه‌های دیگر سنی حضور دارند، است.

به‌دلیل سیاست‌های ضدسنی دولت نوری مالکی از یک سال گذشته تاکنون، این نیروی مذهبی از حمایت بخشی از مردم سنی‌مذهب عراق نیز برخوردار است.

نیروهای امنیتی و ارتش عراق برای مقابله با این نیروها ناتوان هستند. در ماه‌های اخیر، فرار سربازان عراقی مشاهده شده و مالکی مجبور شده است به نیروی شبه‌نظامی شیعه «بدر» متعلق به بشار اسد، رهبر سوریه و نیروهای وفادار به وی متوسل شود.

در مناطق سنی‌نشین، شورشیان در حال حاضر راه‌های ورودی بزرگراه‌ها را در دست گرفته و مانع از حرکت نیروهای منظم ارتش عراق شده‌اند.

تاکنون «داعش» دستگاه اداری موصل را زیر فشار قرار داده بود تا منابع مالی این گروه را تأمین کند. این فشارها در هفته‌های اخیر رو به افزایش نهاد.