دو روز پس از بازدید معاون آژانس از تهران، گزارشی منتشر شده که کاهش ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده ایران از ۲۰۹ کیلو به ۳۸ کیلو را تایید می‌کند.

Iran Atom

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز جمعه (۲۳ مه/ ۲ خرداد) از سوی یوکیا آمانو، مدیرکل آن، منتشر شد. در بخشی از این گزارش آمده که ساخت‌و‌سازهایی در سایت «پارچین» مشاهده شده‌اند که درخواست بازرسی از آنها به مقامات ایرانی ارائه شده‌ است.

این گزارش تایید می‌کند که ایران به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ پایبند بوده و ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را نیز ۱۷۱ کیلوگرم کم کرده است.

گزارش می‌افزاید: «از زمانی که توافق ژنو انجام شده، ایران هگزا کلرید اورانیوم بالای ۵ درصد را در هیچیک از تاسیسات اعلام شده خود غنی‌سازی نکرده و ذخایر هگزا فلوراید اورانیوم ۲۰ درصدی در نتیجه رقیق سازی و تبدیل، از ۲۰۹/۱ کیلوگرم به ۳۸/۴ کیلوگرم تقلیل یافته‌اند.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده که هیچ سانتریفوژ ‌«آی آر-۲» یا «آی آر- ۱» در تاسیسات نظنز یا فوردو نصب نشده‌اند و مقدار ماده هسته‌ای موجود به صورت هگزافلوراید اورانیوم ۵ درصد باقیمانده ۸۴۷۵ کیلوگرم است.

این نکته نیز قید شده که تجهیزات بزرگ دیگری در رآکتور آب سنگین اراک نصب نشده‌اند.

مدیرکل آژانس اعلام کرده که ایران هفت گام عملی مورد توافق در فوریه ۲۰۱۴ را اجرایی کرده و همکاران این نهاد در حال بررسی اطلاعات ارائه شده هستند.

گزارش یاد شده، دو روز پس از بازگشت معاون مدیرکل آژانس از تهران منتشر شده است.

Najafi Tro Varioranta
ترو واریورانتا (سمت راست) در کنار رضا نجفی (سمت چپ)

نشست ترو واریورانتا، معاون آمانو در امور پادمان‌ها، با رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توافق بر سر اجرای ۵ گام عملی تا سوم شهریور (۲۵ اوت) همراه شد.

طبق این توافق، ایران باید اطلاعات لازم را به مقامات آژانس در مورد انجام انفجارهای قدرتمند در مقیاس بزرگ ارائه کند.

آژانس خواستار مدارک و پاسخگویی به سوالاتی در خصوص چاشنی‌های (EBW) موسوم به «چاشنی‌های ایمن» است.

این چاشنی‌ها در زمینه‌های غیراتمی کاربرد دارند اما در عین حال می‌توانند در تنظیمات سلاح اتمی نیز به کار روند.

ادعا شده که این چاشنی‌‌ها در سایت نظامی پارچین مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و این موضوع در گزارش اخیر آژانس نیز قید شده است.